Broccolibowl met tofu

Broccolibowl met tofu

door | Recepten

Ik beken; ik ben niet dol op tofu. Maar, op deze manier gemarineerd en in deze bowl vind ik het wel lekker. Hoog tijd om het recept van deze vegan broccolibowl met je te delen!

Broccoli

Broccoli is hartstikke gezond, ook de stronk van broccoli. Zonde dus om weg te gooien. Ik bewaar de grote broccolistronken om te verwerken in soep, bijvoorbeeld leftoversoep voor de lunch.Dat doe ik omdat ik grote, dikke stronken in een bowl als deze niet lekker vind. Vind jij dat wel lekker? Dan fijnsnijden en lekker in je bowl doen!

Gif in rijst

Rijst bevat het giftige arsencium, ook wel arseen genoemd. Arsenicum zit in alle rijstsoorten door verontreiniging van de bodem waarin rijst geteeld wordt. Je kunt arsenicum niet afwassen. Geurige rijstsoorten als basmati en jasmijn bevatten minder arsenicum. Dat is een reden waarom ik vaak basmatirijst gebruik in mijn recepten.

Rijst koken

De kooktijd van rijst varieert tussen de pak em beet 7 en 60 minuten. Daarom schrijf ik in recepten altijd ‘kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking’. Kijk ook goed naar de bereidingstijd voordat je rijst koopt.

Meer weten over voeding?

In mijn e-book Eet jezelf gelukkig! vind je heel veel informatie over gezonde en minder gezonde voeding, E-nummers, pesticiden, antwoord op de vragen waarom vegeanisten geen Nutella zouden moeten eten en wat beter is; kwark of yoghurt, de gezondheidsvoordelen van kruiden en nog veel meer. Meer info vind je hier.

Ingrediënten voor 2 personen

Basmatirijst of quinoa, hoeveelheid naar smaak.

Broccoli, 500 gram, meer mag ook.

Lente-ui; twee, meer mag ook.

Tofu, firm = stevige (geen silken, die is te zacht), blok, circa 400 gram.

Knoflook, 2 tenen.

Hoisinsaus, 2 eetlepels, glutenvrije als je glutenvrij eet. Hier vind je het recept om zelf glutenvrije hoisinsaus te maken, hou er rekening mee dat dat best veel werk is.

Bakolijfolie.

Eventueel zout, Keltisch zeezout is lekker.

Zo maak je het

1. Kook de rijst of quinoa gaar volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. 

2. Snijd de tofu in plakjes of blokjes en laat marineren in de hoisinsaus.

3. Kook de schoongemaakte en in stukjes gesneden broccoli gaar in 5 tot 8 minuten.

4. Verhit een scheutje bakolijfolie in een pan en bak hierin de knoflook licht aan.

5. Voeg de gemarineerde tofu toe en bak op half vuur goudbruin.

6. Schep de gekookte rijst in een kom of schaal.

7. Voeg de gekookte broccoli en de rauwe lente-ui toe.

8. Schep de tofu er voorzichtig naast.

9. Strooi, indien gewenst, aan tafel een beetje Keltisch zeezout over je broccolibowl. 

Serveer direct, eet smakeljk!

Meer lekkere recepten

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit gerecht lekker? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit recept wilt delen!

Sharing is caring!