Eten volgens de 80/20-regel

Eten volgens de 80/20-regel

door | Food, Lifestyle

Wil je op een gezonde manier met voeding omgaan? Kijk dan eens of eten volgens de 80/20-regel iets voor je is. Voor mij werkt deze methode als een malle!

Het Pareto-principe, ook wel de 80/20-regel

Al jaren eet ik volgens het Pareto-principe dat ook wel de 80/20-regel genoemd wordt. Het houdt in relatie tot voeding in dat je voor 80% gezond eet en de overige 20% mag minder gezond zijn. Het mag, het hoeft natuurlijk niet. En even voor de duidelijkheid; gezond eten kan heel lekker zijn en heel lekker eten gezond.

Perfectionisme

Veel mensen zijn perfectionistisch; ze willen de dingen die ze doen, graag goed doen. Prima en helemaal niets mis mee. Dingen perfect willen doen, dat wordt lastiger. Het werkt namelijk niet. Bijna iedereen heeft voornemens om gezond te eten en bijna niemand houdt het voor 100% vol. Want ja, we hebben bijna allemaal weleens een etentje buitenshuis met minder gezond eten, of we hebben zomaar gewoon trek in ijs, chocola of poffertjes, we eten bij vrienden en eten natuurlijk weer veel te veel. Zomaar een paar voorbeeldjes van situaties waarin we niet of minder gezond eten dan we eigenlijk zouden willen. En weet je? Dat is helemaal okee!

Vette faal

Het is okee om af en toe gierend uit de bocht te vliegen op eetgebied, om jezelf te trakteren en te genieten van al het lekkere eten wat er is. Ook als dat minder gezond is. Mensen die heel fanatiek gezond eten ervaren het vaak als falen als ze iets minder gezonds eten. En dat gevoel van falen zorgt ervoor dat ze het gezond eten-bijltje erbij neer gooien. En dat is jammer!

Gezond versus ongezond

Gezond eten is namelijk hartstikke belangrijk om je lichaam en geest zo energiek en gezond mogelijk te houden. Je hersenen functioneren echt beter als je gezond eet. Door de 80/20-regel eet je meestal gezond en soms dus niet of minder. Doordat je af en toe gewoon eet wat je wilt en lekker vindt, ongeacht of het gezond is, ervaar je niet dat je faalt. Je mag immers 20% minder gezond eten van jezelf. Door jezelf niets te ontzeggen en alles te mogen eten van jezelf, pak je de draad van gezond eten sneller weer op. En dat is knettergezond.

Tijdelijk ongezond eten

Het overkomt bijna iedereen; door omstandigheden eet je niet gezond. Je gaat verhuizen, bent druk bezig met een verbouwing, je bent op reis, een van je ouders ligt in het ziekenhuis, je kind is ziek, je moet deze maand 3 keer per week overwerken. En als je eindelijk uitgeput thuiskomt, heb je geen zin, energie en/of tijd meer om gezond te koken. Juist in periodes waarin we gezond zouden moeten eten, doen we het niet. Herkenbaar? That’s life! Mjin ultieme tip in dit soort situaties; accepteer en laat los! Je gaat er niet dood van als je twee weken ongezond eet, ook niet van drie weken trouwens. Zo gaat het soms. Voel jezelf niet schuldig, straf jezelf niet, maar realiseer je dat je een mens bent en geen machine die continu ingesteld is op groene blaadjes grazen. Bezorg jezelf geen extra stress omdat je gezond moet eten van jezelf en je perse vegan holy water-soep met gevleugelde tamarindepastaballetjes wilt maken op de dag dat je partner geopereerd wordt. Haal gewoon patat met frikandellen en zorg voor zo min mogelijk stress. Negatieve stress is namelijk pas echt slecht voor je. Zodra het kan, pak je je gezonde eet- en leefgewoonten weer op. Moeilijker dan dit is het niet en moeilijker wordt het ook niet.

Het grote voordeel van de 80/20-regel

En precies dat is het grote voordeel van de 80/20-regel; je veroordeelt jezelf niet omdat je hebt gefaald, maar erkent dat het leven niet altijd loopt zoals je zou willen. Je past je aan de situatie aan inclusief je eetgedrag en zodra het kan ga je weer gezond eten. Gezond eten is belangrijk, maar een leven met zo min mogelijk stress ook. Probeer hierin je eigen weg en balans te vinden, zonder jezelf een mislukkeling te vinden of te denken ‘dat je het toch niet kunt’. Geniet van je eten en wees dankbaar dat het er is!

Lekker, snel en makkelijk

Gezond eten is geen kwestie van ‘volhouden’, integreer het in je leefstijl. Net als dat je soms een week niet gaat sporten, lukt het ook niet altijd om gezond te eten. Realiseer je wel dat gezond ook heel lekker, snel en makkelijk kan zijn. Een salade zet je in no-time op tafel en rijst met wokgroenten ook. Onder dit blog plaats ik drie recepten voor je die supersnel en makkelijk zijn en ideaal in hectische tijden.

Gek gevolg van de 80/20-regel

Ik ervaar een gek, mooi en vooral leuk gevolg van het langere tijd eten volgens de 80/20-regel. Je gaat als vanzelf steeds gezonder eten! Eet je een keer minder gezond, dan voel je je opgeblazen, misselijk en niet lekker in je vel. Je lichaam went namelijk aan gezond eten. En als je weet dat je je beroerd voelt na het eten van te veel, te vet eten zonder groente, dan gaat het je echt tegenstaan. Zo kan ik me niet heugen dat ik (glutenvrije) spareribs of shoarma heb gegeten. En eerlijk? Ik eet tegenwoordig veel liever een lekkere salade met mango of een niet al te zwaar visgerecht. Zo zie je maar; die 80/20-regel is zo gek nog niet.

Gezond eten leidt tot nog gezonder eten

Kies wat bij jou past:
* Probeer de 80/20-regel en maak er geen drama van als het eens niet lukt.
* Beloon of straf jezelf niet met eten, maar integreer voeding in je leefstijl.
* Zorg ervoor dat je een aantal lekkere, gezonde, snelle en makkelijke recepten achter de hand hebt voor moeilijker tijden en haal soms patat met bamihappen.
* Zie jezelf niet als mislukkeling om iets wat je gegeten hebt, maar realiseer je dat onze hele maatschappij en iedere straathoek erop gericht is jou in de ‘val van ongezond eten’ te laten lopen.
* Sla niet door; niet in gezond eten en niet in ongezond eten.
* Relativeer.
* Zorg voor zo min mogelijk negatieve stress in je leven.
* Maak van gezond eten een feestje!
* Realiseer je dat het leven veel te kort is om niet lekker te eten!

Lekker, snel, makkelijk en toch gezond

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!