Gezonder eten? Maak een weekmenu

Gezonder eten? Maak een weekmenu

door | Gezondheid, Levensstijl

Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik dat doe; gezonder eten. Mijn streven is om 80% gezond te eten. En ook ik vind dat best lastig. Omdat er zoveel keuze is en ook ik geneigd ben te kiezen voor makkelijk en lekker en eerlijk is eerlijk, dat is vaak minder gezond. En precies daarom maak ik een weekmenu. 

Kiezen voor gezonde voeding en niet voor loze vulling

Ik ben een lekkerbek en een smulpaap. Als ik mag kiezen, kies ik voor lekker eten dat in mijn geval vaak te vet en te zout is. Niet gezond. Nou mag ik zelf kiezen en mijn huidige levensstijl en keuzes op voedinggebied zorgen voor extra ongewenste kilo’s op heupen en vooral buik. En ongetwijfeld speelt leeftijd (50) hierin een rol, maar toch ben en blijf ik zelf verantwoordelijk voor mijn voeding. En dat kan beter. Vanaf nu ga ik echt 80% gezond eten. De overige 20% mag minder gezond zijn. Ik eet al jaren zo, maar de afgelopen tijd is daar flink de klad in gekomen. Tijd voor verandering!

Maaltijdplanning

Ik ben dus een enorme lekkerbek en smulpaap. Bovendien getrouwd met een foodie-man met een verbranding als een hoogoven. Mijn verbranding is traag, supertraag. Wordt enorm versterkt door het slikken van een dagelijkse dosis betablokkers, that’s life. Ik kwam altijd al heel snel veel aan. Maar nu ik ouder word gaat de beer echt los. Superfrustrerend om mezelf steeds maar dikker en zwaarder te zien worden. En juist nu in deze fase van mijn leven, heb ik helemaal geen zin meer in frustraties over mijn lichaam, gewicht of uiterlijk in het algemeen. Maar ja, ik wil ook niet straks opeens 100 kilo wegen. En dus is het tijd voor verandering van mijn eetpatroon. Ik ga geen raar, eng dieet volgen of zo, maar gewoon gezond eten. Minder onezond vet, minder zout (ik eet echt veel te veel zout, dat dateert uit de periode dat ik een te lage bloeddruk had door mijn betablokkers) en minder voor wat betreft hoeveelheid. De beste manier voor mij om dat te doen is maaltijdplanning; het vooraf plannen van mijn maaltijden.

Weekmenu

Sinds een jaar of zeven maak ik een weekmenu; een globale planning van wat ik eet in een week. Ik ben er ooit mee begonnen om tijd, energie en geld te besparen. Dat werkt goed, omdat je niet meer impulsief en op het laatste moment besluit wat je gaat eten, de benodigde ingrediënten koopt en eten klaarmaakt. Met een weekplanning zorg ik ervoor dat ik vooraf de benodigde ingrediënten in huis heb, waardoor ik minder snel geneigd ben hiervan af te wijken. Als je overwegend gezonde voedingsmiddelen in huis hebt, kom je niet in de verleiding minder gezond te eten.

De voordelen van een weekmenu

* Tijdbesparing
Doordat  we 1 hooguit 2 keer per week boodschappen doen en niet vaker.

* Bewuste keuze van wat we eten
Hierdoor eten we gezonder. Zeer regelmatig plan ik maaltijden in zonder vlees of vis en/of dierlijke producten.

* Geen verspilling
We gooien geen eten meer weg.

* Geldbesparing
Ik let op aanbiedingen en zorg voor een goede voorraad. We doen geen lekkere of snelle, maar duurdere ‘impulsaankopen’ meer. Dit scheelt (op jaarbasis) echt heel veel geld.

* Eten van het seizoen
Doordat ik op aanbiedingen let, eten we alleen nog eten van het seizoen. Geen witte asperges en aardbeien in februari en geen peulen en aubergines in augustus. Eten van het seizoen is beter voor het milieu.

* Eten uit de voorraad
Ik heb een behoorlijke voorraad. Tegenwoordig maken we die wèl op. Simpelweg omdat ik ook eten uit de voorraad inplan.

Geen strakke en starre planning

Het leven is niet strak en star en mijn weekmenu dus ook niet. Iedere week verandert er wel iets, dat hoort gewoon bij ons en ons leven. En dat is geen enkel probleem. Je kunt hiervoor eventueel 1 of 2 avonden per week open laten in je weekplanning. Wij schuiven regelmatig en plannen niet 7 dagen per week ‘vers koken’-avonden in. Simpelweg omdat we nooit 7 avonden per week thuis eten en dus ook niet koken. Lekker losjes en flexibel past veel beter bij ons en dat kan dus prima als je een weekmenu gebruikt.

Gezonde voeding is bewuste voeding

Gezonde voeding is voeding waarover je hebt nagedacht. Waar je bewust voor gekozen hebt. Bewust met je voeding bezig zijn zorgt ervoor dat je in de regel gezonder eet. En ja, dit is ook een reminder voor mezelf. Om vanaf nu weer echt gezonde keuzes te maken op voedingsgebied. Leuk als je met me meedoet! Tips en trics zijn welkom en ik hou je op de hoogte! 

Ook leuk om te lezen

Goed zorgen voor jezelf, zo doe je dat

Download hier je gratis e-book Goed zorgen voor jezelf, zo doe je dat en ontvang als bonus wekelijks tips & inspiratie met leuke levenslessen, boekentips, recepten, speciale kortingsacties en nieuws van Lerenaandekeukentafel.nl en Jolandatoet.nl.

Social media

Sharing is caring!