Help stress! En dan ook nog door je eigen gedachten

Help stress! En dan ook nog door je eigen gedachten

door aug 12, 2019Stress0 Reacties

We ervaren vaak stress in ons leven door onze eigen gedachten. Negatieve gedachten zorgen voor een negatieve interpretatie van gebeurtenissen. Vandaag heb ik maar liefst 10 vette tips voor je om stress door negatieve gedachten te voorkomen. Oladijeee!

Stress en andere ongemakken

Heel veel mensen ervaren stress in hun dagelijks leven. Negatieve stress, welteverstaan. Als dit type stress langdurig is, zorgt het ervoor dat je niet goed in je vel zit. Denk hierbij aan:

  • Irritaties en een kort lontje.
  • Angsten.
  • Overprikkeling.
  • Slecht slapen.
  • Vermindering van zelfvertrouwen.
  • Boosheid.
  • Klagen, mopperen, zaniken en zeuren over alles.
  • Lichamelijke klachten als hoofdpijn, migraine, hyperventilatie, hartkloppingen, maagpijn, misselijkheid.
  • Zuur worden, verbitterd raken.
  • Vermoeidheid.
  • Jezelf niet goed, leuk, mooi of grappig genoeg vinden.
  • Woede-aanvallen en driftbuien.
  • Depressieve buien en depressies.
  • En ga nog maar even door.

Gevolgen van stress

Langdurig aan negatieve stress blootstaan is niet fijn, dat is duidelijk.  Je voelt je steeds minder goed over jezelf en je leven. Dit type stress komt tegenwoordig heel veel voor. De meeste mensen hebben het druk met van alles en nog wat. We vergelijken onszelf continu met andere mensen op Instagram, Facebook en Snapchat en steken daarbij zelf toch wat karig en vooral saai af. Daarnaast is geluk het nieuwe levensdoel, zo lijkt het wel. En ben je niet perfect gelukkig? Eigen schuld, dikke bult!

Druk om te presteren

We moeten presteren. Een leuke en vooral nog interessantere baan. Een nog duurder, groter en mooier huis. Gezond zijn. En hartstikke fit, dat moet natuurlijk ook. We moeten voor onszelf opkomen. Heel veel sociale contacten hebben. Zoveel mogelijk volgers op social media. En gelukkig zijn, dat moet ook. Ook omdat we dat toch vooral moeten laten zien aan de rest van de wereld. De druk om continu te presteren wordt groter en groter. De negatieve stress die daarmee samenhangt, ook.

De oorzaak van stress

Kijk, en nou komen we waar het hier om draait. Negatieve stress in ons leven wordt bijna nooit veroorzaakt door een bepaalde gebeurtenis. Stress ontstaat door onze gedachten over die gebeurtenis.

Voorbeeld 1
Gebeurtenis: Je collega zegt geen goedemorgen tegen je.
Jouw gedachten: Mijn collega vindt me vast stom, onaardig, raar en zegt daarom geen goedemorgen. Mijn collega deed gisteren ook al zo raar.

Voorbeeld 2
Gebeurtenis: Je krijgt geen likes op je Facebook-bericht.
Jouw gedachten: Niemand vindt me leuk; ik ben een waardeloos mens zonder vrienden dat er net zo goed niet kan zijn.

Voorbeeld 3
Gebeurtenis: Je vriendin geeft je een compliment over je uiterlijk.
Jouw gedachten: Dat zegt ze wel, maar ze meent het toch niet. Tsss, wat heeft ze van me nodig?

Negatieve gedachten zorgen voor negatieve interpretaties

Zoals je ziet in de voorbeelden, geven we gebeurtenissen vaak een negatieve betekenis door onze eigen gedachten. Negatieve gedachten welteverstaan. Als je naar de gebeurtenis als feit kijkt, is er helemaal niets aan het handje. De gebeurtenis is neutraal. Jouw gedachten over de gebeurtenis maken die negatief. Dat veroorzaakt stress. Dit is de meest voorkomende oorzaak van stress in het dagelijks bestaan.

Hoe voorkom je stress door negatieve interpretaties?

Vandaag heb ik 10 tips voor je om te voorkomen dat je eigen negatieve gedachten stress veroorzaken in je leven:

1. Leef je eigen èchte leven
Het èchte leven zie je doorgaans niet op Insta, Facebook en Snapchat. In het echte leven hebben we pijn en verdriet, maken we ruzie met onze partner, kotst de kat weer op het kleed, krijg je een bekeuring, komt je pakket weer niet op het gemelde tijdstip, trap je in de hondenpoep, eet je twee frikandellen speciaal in plaats van rauwkostsalade en ga zo maar door. Dàt is het echte leven!

2. Vergelijk jezelf niet met anderen
Vergeet niet dat niets is wat het lijkt. Je weet nooit wat zich elders achter de voordeur afspeelt. Een mooi opgepoetst lijkend leven is zelden mooi opgepoetst.

3. Zie hoe groen je eigen gras is
Hou van je eigen leven en wees dankbaar voor alle mooie dingen. Kijk naar dingen die je hebt en niet naar dingen die je (nog) niet (bereikt) hebt.

4. Ontwikkel een fuck-it-mentaliteit
Leef je eigen leven en trek je niets aan van de mening van andere mensen. Hou wel rekening met anderen, maar ga je eigen weg. Fuck-it!

5. Leef vanuit liefde
Laat je niet leiden door angst. Angst om afgewezen te worden, te falen, dat andere mensen je veroordelen, om gek of raar te zijn, dat ‘ze’ je niet aardig vinden of dat je dingen niet kunt en ze om die reden niet eens meer probeert. Angst om te falen leidt er vaak toe dat mensen niet eens meer in actie komen en dus een gezapig leventje leiden dat ze nooit gewild hebben. Leef vanuit liefde; hou van jezelf, geloof in jezelf, vertrouw op het leven en gooi je angsten lekker in de vuilnisbak en hop hop weg ermee.

6. Stuur je eigen gedachten en emoties
Probeer neutraal naar gebeurtenissen te kijken. Merk je dat je negatieve gedachten over die gebeurtenis hebt? Stuur bij! Realiseer je dat de gebeurtenis zelf neutraal is en dat je daarom dus niet boos, verdrietig, teleurgesteld of woedend hoeft te zijn.

7. Ga vaker offline
Wees je bewust van de tijd die je doorbrengt op internet en social media. Ga vaker offline voor meer rust en ontspanning.

8. Laat je coachen
En ervaar en beleef hoe leuk het is om samen met je coach stappen te zetten die je echt op weg helpen naar een nog mooier leven.

9. Zie het leven niet als wedstrijd
Waarom zou je altijd de beste, mooiste, knapste, lekkerste of leukste willen zijn? Misschien is het wel leuker en past het veel beter bij je om de relaxte, chillste, rustigste en/of je introvertste jezelfste te zijn. Jezelfste houdt in dat je altijd en overal lekker jezelf bent. Relativeer, het leven is geen wedstrijd!

10. Hou van jezelf
Hou van jezelf, hou van je leven!

Minder stress in je leven?

Dan past deze online cursus helemaal bij jou! 

Relax en ontspan

 

 

 

Gratis Online cursus Leef positief, les 1

Na je aanmelding ontvang je persoonlijke inloggegevens en kun je gelijk inloggen. Door je aanmelding geef je Jolanda Toet toestemming voor het toesturen van Inspiratie in je mailbox.

Sharing is caring!