Het verband tussen voeding en geluk

Het verband tussen voeding en geluk

door | Food, Lifestyle

Voeding en geluk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bepaalde ongezonde voedingsmiddelen kunnen niet alleen zorgen voor allerlei lichamelijke ongemakken en ziekten, maar ook voor depressies. Gezonde voedingsmiddelen zorgen voor meer geluk. In dit blog meer over het verband tussen voeding en andere factoren die grote invloed hebben op je geluksgevoel en gezondheid.

Gelukkig zijn

We willen allemaal gelukkig zijn en gelukkig kan dat ook (mits je geen erfelijke psychische aandoening hebt). Zelfliefde, zelfvertrouwen, een positieve levenshouding in combinatie met weinig stress maakt mensen gelukkig. Inmiddels weten we dat onze darmflora oftewel onze darmbacteriën heel sterk bijdragen aan ons geluk en geluksgevoel. Als onze darmflora gezond en zo veel mogelijk verschillende soorten gezonde darmbacteriën bevat en we ervoor zorgen dat we deze lievelingsbacteriën voeden met wat zij lekker vinden en graag eten, geven onze darmen steeds meer en steeds vaker signalen af aan onze hersenen dat we ons gelukkig voelen. Dit gebeurt via de zogeheten hersen-darm-as.

Voeding en negatieve gevolgen voor je gezondheid en geluk

Er lijkt verband te bestaan tussen bewerkte ongezonde voeding die veel suikers bevat en ziekten als Diabetes 2, Obesitas, Parkinson en Alzheimer. Van Diabetes 2 en Obesitas is dat inmiddels in zoveel onderzoek aangetoond, dat je er vanuit kunt gaan dat dat daar wel een kern van waarheid in moet zitten. Bij Parkinson en Alzheimer is dat nog niet keihard aangetoond, maar ik kom beide ziekten zoveel en zo vaak tegen en met name in relatie tot suikerrijke voeding, dat het wat mij betreft geen toeval of manipulatie kan zijn en het een kwestie van tijd is voor dit ook bewezen is. Ook is inmiddels bewezen dat er een aantoonbare relatie bestaat tussen ongezonde voeding en depressie.

Depressieve gevoelens?

Ben jij depressief of heb je sombere, depressieve gevoelens? Ga gezond eten! Recent onderzoek door Macquarie University in Sydney heeft aangetoond dat depressieve mensen met gezonde voeding in slechts 3 weken tijd vermindering van hun depressieve gevoelens en verbetering van hun gevoel van welbevinden hebben bereikt. 

Hersen-darm-as

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat voeding enorme invloed heeft op je geluksgevoel. Er bestaat inmiddels 100% zeker verband tussen wat je eet en hoe je je voelt. De verbinding tussen onze hersenen en darmen noemen we de hersen-darm-as die bestaat uit een zeer complex en uitgebreid netwerk van neuronen, chemische stoffen en hormonen die informatie geven over of en hoeveel honger we hebben, of en in welke mate we stress ervaren en of we ziekteverwekkende dingen hebben gegeten. Je herkent vast het zware gevoel op je maag als je een torenhoge tandartsrekening moet betalen of als je apk veel duurder is dan je dacht. Dat zware gevoel geeft goed weer hoe de samenwerking tussen je hersenen en darmen verloopt; je darmen weten door je hersen-darm-as onmiddellijk als je stress ervaart (in dit geval over hoge rekeningen, maar het kan alles zijn).

Invloeden op je darmflora

Factoren die zeker grote invloed hebben (positief of negatief) op je darmbacteriën en die daardoor zeker van invloed zijn op je gezondheid en je geluksgevoel zijn:

* Antibiotica.

* Hygiëne.

* Stress.

* Lichaamsbeweging.

* Levenshouding.

* Slaap.

* Ontspanning en rust.

* Voeding.

Meer hierover lees je in mijn e-book Eet jezelf gelukkig!

Waarom word je gelukkiger van gezonde voeding?

Je wordt gelukkiger van gezonde voeding dan van ongezonde omdat je lichaam sterker, veerkrachtiger en beter bestand is tegen (minder gezellige) bacteriën en infecties. Je voelt je krachtiger en gezonder, bent minder vaak verkouden (hoewel dat een prima en gezonde afweerreactie van je lichaam is)  en je bent beter bestand tegen negatieve stress. Als je je goed voelt, word je steeds energieker, positiever en gelukkiger. De belangrijkste oorzaak voor een slechte gezondheidstoestand is in de meeste gevallen een voortdurend tekortschietende voeding omdat we het lichaam simpelweg niet alle stoffen geven die het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Combineer met negatieve of langdurige stress en je voelt je gegarandeerd oververmoeid, uitgeput, opgebrand en futloos, oftewel alles behalve gezond en gelukkig.

Meer weten over voeding die gelukkig maakt?

Wil je weten hoe je gezond kunt eten en je geluksgevoel kunt vergroten? Lees dan mijn e-book Eet jezelf gelukkig! Hierin vind je eerlijke informatie over voeding:

Hoofdstuk   1. Voeding en geluk
Hoofdstuk   2. Voeding en gezondheid
Hoofdstuk   3. De wereld verandert
Hoofdstuk   4. Gezonde voeding
Hoofdstuk   5. Daarom word je gelukkig van voeding
Hoofdstuk   6. Voedingsmiddelen die gezond zijn en je gelukkig maken
Hoofdstuk   7. Voedingsmiddelen om met een grote boog omheen te lopen
Hoofdstuk   8. Extra aandacht voor deze voeding (en dranken)
Hoofdstuk   9. Dit heeft je lichaam nodig
Hoofdstuk 10. Complexe voedings-, dierenwelzijns- en milieuvraagstukken
Hoofdstuk 11. Intoleranties en allergieën
Hoofdstuk 12. E-nummers
Hoofdstuk 13. Positieve ontwikkelingen
Geraadpleegd onderzoek

Artikelen over gezondheid en geluk

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!