Hoe is het nu met Moos de bus?

Hoe is het nu met Moos de bus?

door | Moosdebus, Travel

In januari stelde ik je vol trots voor aan Moos de bus; onze bestelbus die we wilden laten ombouwen tot kampeerbus. Vandaag vertel ik je hoe dat proces verloopt en wat de stand van zaken is.

Bouwen maar!

In januari kochten we onze Moos de bus, gingen in zee met een camperbouwbedrijf in het oosten van het land en begonnen vol goede moed aan dit traject dat 8 weken zou duren.

En toen?

En toen waren we 23 weken verder en hadden we nog steeds geen bus… En dus ook geen nieuwe foto’s, vandaar de oude foto van januari bovenaan dit blog. De camperbouwer heeft een vertraging van 8 weken door de Coronacrisis aangegeven als reden, maar een simpel rekensommetje leert dat 8 weken bouwen + 8 weken vertraging bij lange na geen 23 weken is… 

Het meest frustrerend aan dit traject; Belastingdienst

Het meest frustrerend aan dit traject is trouwens niet de camperbouwer, maar de Belastingdienst, hoewel je daar ook nog om en mee kunt lachen. Ach jongens wat een machtsvertoon-, misbruik en pure terreur! Hou er rekening mee dat dit je te wachten staat in een soortgelijk traject. 

BPM-aangifte; terug naar 1978

Als je een bestelbus laat ombouwen tot kampeerbus, vindt er in de meeste gevallen een verrekening plaats van BPM. Over dit soort zaken zal ik een Stappenplan Kampeerbus voor je schrijven, dat is een beetje een toestand.
Heel vreemd en hartstikke 1978; je mag je aangifte BPM niet digitaal doen. Je MOET een formulier uitprinten, invullen, een postzegel kopen, in een envelop doen, postzegel plakken of schrijven (da’s wel weer heel leuk) en versturen, in ons geval afgeven bij een Postnl.-punt. Je mag je aangifte NIET afgeven bij de Belastingdienst in Heerlen. Je kunt niet e-mailen. Er is geen contactmogelijkheid. Of je postduiven mag laten vliegen of rooksignalen mag sturen, heb ik niet kunnen vinden op de website van de Belastingdienst. Een ding is zeker; alles in dit traject is erop gericht het proces zo langzaam mogelijk te laten verlopen. En dat heeft allemaal te maken met het feit dat mensen met een door RDW goedgekeurde kampeerbus 75% korting krijgen op hun Motorrijtuigenbelasting (die je overigens ook weer apart en niet digitaal, moet aanvragen). 

Geld terugkrijgen van de Belastingdienst? O, ooooo!

En als je geld terugkrijgt van de Belastingdienst zoals wij vanwege teveel betaalde BPM, begint de terreur pas echt. Echt waar, ik kan niet anders zeggen. Wat een machtsmisbruik! Na 10 dagen (!) ontvingen we per e-mail (!!!)  bericht van de Belastingdienst dat wij de bedragen voor te betalen en reeds betaalde BPM niet hadden ingevuld in onze aangifte. Per e-mail! Dit bewijst gelijk het machtsmisbruik van de Belastingdienst, want:

A. Waarom mag de Belastingdienst wel naar ons e-mailen, maar wij als belastingplichtigen niet naar de Belastingdienst? ‘Wij mailen jou wel, maar jij mag ons niet mailen, nananananaaaaaaaa!’.

B. Waarom mag je als Belastingplichtige de zogenaamd vergeten gegevens niet mailen, maar MOET je ze WEER per post toesturen? Beweren ze ook nog dat het door jou op maandag verstuurde (via een Postnl.punt) pas op donderdag aankomt. Nou ligt Heerlen niet naast de deur, maarre dat het zo lang duurt voordat daar post bezorgd wordt, is best gekkig.

C. Natuurlijk is het hele vette bullshit dat wij de bedragen te betalen en te verrekenen BPM niet hebben ingevuld. Natuurlijk hebben wij die bedragen wel ingevuld, daar draait die hele aangifte om! We gaan toch geen aangifte doen van niets? Bovendien krijgen we geld terug…

Opnieuw beginnen

We konden niet anders dan opnieuw beginnen en de hele handel weer opnieuw versturen op maandag 15 juni. En dan begint ook het wachten weer opnieuw.

Hilarisch contact met de Belastingdienst

Op maandag 22 juni besloot ik de Belastingdienst (weer) te bellen en eerlijk is eerlijk, ik ben daar goed in. Hartstikke goed. Ik voerde 2 leuke gesprekken met een gezellige meneer van de Inkomstenbelasting (toets 4, overige vragen) en een leuke mevrouw die na heeeel lang zoeken niets geks, raars of vreemds in onze BPM-aanvraag kon ontdekken en geen flauw idee heeft waarom dit zo lang duurt. Mevrouw zou betreffende afdeling vragen de aangifte af te handelen en daar heeft de Belastingdienst dan weer 2 hele werkdagen de tijd voor. Leuker kunnen we het niet maken en sneller blijkbaar ook niet. En nu maar hopen dat mevrouw dat ook daadwerkelijk gedaan heeft… Duim je voor ons?

Frustratie

Mijn frustratie over de Belastingdienst werd zeker niet veroorzaakt door de medewerkers aan de telefoon, waarmee ik hilarische gesprekken voerde. En o wat een hel als je daar werkt en tot overmaat van ramp ook nog de telefoon moet opnemen, echt vreselijk! Dat vind ik wel iets waar je echt rekening mee moet houden als je de Belastingdienst belt. Degenen die de rare processen (als je zo mag noemen) verzinnen, zitten nooit aan de telefoon en dat is hartstikke jammer! Maak het gesprek zo leuk mogelijk voor degene met wie je belt, dan is het voor jezelf ook een stuk gezelliger. Echt waar, probeer maar.

Relativeren maakt blij

En toch zijn we blij! Blij dat er binnenkort echt een einde komt aan deze dollemansrit en we rustig in ons eigen chille tempo van Moos de bus kunnen gaan genieten. Omdat we juist de afgelopen maanden nog meer hebben leren relativeren. Dat we hoe dan ook de afgelopen maanden niet op reis hadden kunnen gaan. Dat Moos de bus nog niet klaar was heeft als bijkomend voordeel dat we geen Motorrijtuigenbelasting en dure verzekering hoefden betalen. We hebben leuke nieuwe reisroutes gemaakt door landen waar we helemaal niet naar toe zouden gaan dit jaar, hoe leuk is dat? En vooral het feit dat we weer naar het buitenland kunnen en mogen reizen, is voor ons de hemel!

Toeval bestaat niet

Zoals je misschien weet, vind ik dat toeval niet bestaat; alles heeft een reden. En hoe toevallig is het dan dat we juist in deze tijd nog geen vliegtickets en hotels in verre oorden hadden geboekt en dat we of ons geld kwijt zijn of met onbruikbare vouchers blijven zitten? Dat we juist nu aan een traject met een kampeerbus bezig zijn? En dat dit de perfect tijd is om met eigen vervoer, huisje en bedje op reis te gaan? Volgens mij is dat geen toeval, maar hartstikke voorbestemd! En ja, daarvan worden we knettertjesblij!

Hoop doet leven!

Op dit moment kunnen we alleen maar hopen. Hopen dat het camperbouwbedrijf onze bus mooi, netjes en vooral functioneel en heel snel afmaakt. Dat de Belastingdienst onze aangifte BPM supersnel accordeert. Dat de RDW (die altijd supervriendelijk en behulpzaam is aan de telefoon) ons snel een kentekenbewijs toestuurt. Dat we daarna heel snel onze verzekering bij NKC kunnen laten ingaan. En dat we dan eindelijk, vier maanden later dan gepland op reis kunnen gaan met onze eigen Moos de bus. Hoop doet leven en de reis-adrenaline giert echt door mijn lijf; wordt vervolgd!

Dit is Moos de bus!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!