Je mag voelen wat je voelt

Je mag voelen wat je voelt

door | Geluk, Gezondheid, Lifestyle

Tegenwoordig draait alles om geluk en positiviteit. Als je niet gelukkig bent, is het je eigen schuld en ben je vast niet positief genoeg. Als geluksexpert, ik studeerde niet voor niets positieve psychologie, vind ik daar iets van. Vandaag mijn mening.

Geluksexpert

Het opmerkelijke is dat mensen vaak van mij als geluksexpert denken dat ik vind dat je altijd en 100% gelukkig en positief zou moeten zijn. En dat is een heel grote misvatting! Positief zijn betekent namelijk niet dat je de wereld altijd 100% knuffelzacht, mooi en lief vindt. Een positieve levenshouding betekent niet dat je nooit een rotbui hebt en altijd alles leuk vindt.

Pesthumeurtje

Iedereen heeft wel eens een rotdag of pesthumeur. Weet je waarom? Omdat negatief reageren op gebeurtenissen een heel natuurlijke reactie is vanuit onze hersenen. Je bent dus geen gekkie als je niet altijd en overal positief over bent. Sterker nog, misschien ben je meer een gekkie als je dat wel bent.

Hersenevolutie blijft achter

De reden dat negatief reageren een heel natuurlijke manier van reageren is, is heel logisch en verklaarbaar. Wij zijn namelijk de afgelopen jaren behoorlijk stevig geëvolueerd, zeg maar. Alleen, onze hersenen zijn niet mee-geëvolueerd, die hangen nog ergens in de middeleeuwen.

Vechten, vluchten of bevriezen

Van oudsher zijn wij geprogrammeerd om in geval van gevaar te vechten of te vluchten (of bevriezen, maar dat is vaak niet handig). Dat betekent concreet dat onze hersenen afgestemd zijn op overleving oftewel de primitiefste wet. We willen niet opgegeten worden, maar eten, je begrijpt het principe. Van oudsher hebben onze hersenen hierdoor meer aandacht voor het negatieve dan voor het positieve. En de neiging tot zwartkijken is evolutionair gezien een voordeel; wie gevaar negeert, eindigt misschien wel kreupel of dood. Je hersenen zijn dus ingesteld op het negatieve om te kunnen overleven.

Wetenschappelijk onderzoek

Voor degenen die het belangrijk vinden dat ik dergelijke beweringen wetenschappelijk onderbouw, komt ie. Neurologisch onderzoek van ene William Cunningham, wees uit dat emoties gereguleerd worden in de amygdala. De amygdala bevindt zich in de hersenen. De amygdala legt verbanden tussen informatie die van verschillende zintuigen afkomstig is en koppelt deze aan emoties. Dit kan om zowel positieve als negatieve emoties gaan, maar tijdens het onderzoek werd bij de negatieve emoties meer hersenactiviteit gemeten. Het effect van die negatieve emoties is dus sterker.

Angst

De emotie die het meest in verband wordt gebracht met de amygdala is angst. Angst is een aangeboren emotie die al bestaat bij baby’s wanneer zij onverwacht harde geluiden horen. We kennen (bijna) allemaal gevoelens van angst. De relatie tussen angst en de amygdala geeft aan dat het weleens waar zou kunnen zijn dat we eerder en sterker geneigd zijn het negatieve te zien dan het positieve.

Negatief zijn

Dit betekent natuurlijk niet dat je dan maar negatief zou moeten zijn, onder het mom dat het heel natuurlijk is. Nee, je bent toch wel een beetje mee-geëvolueerd? ? Negatief zijn, overal negatief op reageren en een negatieve levenshouding hebben brengt je alleen maar meer negativiteit in het leven. Dat is dus geen blijvertje als je een leuk, gezellig en gelukkig leven wilt.

Het gevaar van vandaag

Tegenwoordig ziet ons gevaar er heel anders uit dan tig jaar geleden. We worden niet meer aangevallen of opgegeten door leeuwen of beren (althans, de meesten van ons niet). Normaal gesproken hoeven we niet meer te rennen voor ons leven. We hoeven niet meer te jagen voor ons eten. Het gevaar van vandaag bestaat voornamelijk uit het krijgen van enge ziektes of het krijgen van een ongeluk. En ja, we moeten oppassen dat we niet tussen de trein en het perron vallen, dat we de tram zien en horen en vooral dat we niet in 7 sloten tegelijk lopen vanwege de keuzestress die we tegenwoordig ervaren. En het feit dat we horendol worden van alle informatie die ons overspoelt, maakt ons in de regel ook niet positief. Maar vechten of vluchten hoeft doorgaans niet meer.

Wat kun je doen?

Je kunt zelf zo positief mogelijk in het leven leren staan. Je kunt zo positief mogelijk leven en uitgaan van het positieve en niet langer van het negatieve. Het kan zijn dat je dat moet leren. Nou, wie of wat houdt  je tegen?

Accepteer je negatieve gedachten en emoties

Emoties, ook negatieve, horen bij je mens zijn. Die negatieve gevoelens moet je niet onderdrukken of anderszins onder het tapijt schuiven, daarvan word je alleen maar negatiever. Of ziek. Of depressief. En daarvan word je ook nog ongelukkig, lusteloos, lamlendig, boos en combinaties zijn ook mogelijk. Dat wil je niet. Je moet accepteren dat je ook negatieve gedachten en emoties hebt. En heb je daar nou net grote moeite mee? Keer dan even terug naar de oudheid en realiseer je dat negatief reageren heel normaal is, dan wordt accepteren en vooral relativeren opeens veel eenvoudiger.

Je mag voelen wat je voelt!

Voel je je een dag of een aantal dagen somber, niet vrolijk, negatief en/of een beetje depri? Accepteer je gevoelens, met dien verstande dat je hulp zoekt als je hulp nodig hebt en als je sombere gevoelens langer dan een paar weken aanhouden. In alle andere gevallen; accepteer jezelf zoals je bent. Erken dat al je emoties van jou zijn, bij jou horen en er mogen zijn! Laat je gedachten en emoties zijn. In de meeste gevallen gaan negatieve emoties vanzelf weer weg, het zijn net voorbijdrijvende wolken. Sommige dagen zijn grijs, grauw en somber en dat mag. Vandaag heb ik dan ook geen 27 tips voor je hoe je je snel beter voelt, maar slechts eentje; accepteer dat het leven is zoals het is. En heel belangrijk; Je mag voelen wat je voelt!  

Meer blogs over het leven

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!