Lekkere en gezonde acai bowl

Lekkere en gezonde acai bowl

door | Gezond, Glutenvrij, Recepten, Snel, Vegan

Acai bowls zijn hip, hot & trendy. En lekker, dat ook. Maar gezond? Nuuuuh, niet echt. Daarom heb ik vandaag een echt lekker echt gezond recept voor je voor de allerbeste acai bowl ooit!

Acai bowl

De meeste acai bowls zijn niet gezond, omdat ze voornamelijk uit fruit bestaan. Nou doe ik niet mee aan de huidige trend om fruit als slecht en ongezond te zien, want er is helemaal niets mis met het eten van een appel, banaan of portie aardbeien, integendeel. Maar acai bowls en smoothies bestaan vaak alleen uit fruit en dat is een beetje veel van het goede. Het kan anders!

Wat is acai?

Acaibessen zijn inheemse vruchten die voorkomen in Brazilië, Peru en Suriname. In Nederland zijn verse acaibessen niet verkrijgbaar. Je kunt hier wel bevroeren pulp van acaibessen kopen, maar dat is nogal een gedoe in verband met betrouwbaarheid, echtheid enzo. Ik waag me er niet aan en gebruik biologisch acaipoeder van het gerenommeerde en echt goede merk Mattisson

Ingrediënten voor 2 personen

Bananen, twee

Blauwe bessen of bosvruchten, bevroren, drie flinke handen vol.

Spinazie, verse, 3 tot 4 handen vol.

Kokoswater zonder suiker en toevoegingen.

Acai poeder, eetlepel, ik gebruik deze.

Chiazaad, 2 eetlepels.

Voor de garnering

Blauwe bessen, naar smaak en wens.

Zonnebloempitten, handje.

Pompoenpitten, handje.

Quinoa, gepofte, handje. 

Zo maak je het

1. Doe de bananen met de bevroren bosvruchten of blauwe bessen, het chiazaad en het kokoswater in een blender en meng tot een mooi geheel. Gebruik net zoveel kokoswater tot je een mooie, smeuïge, dikke, lobbige massa hebt. Het mengsel moet dik en eetbaar blijven (het is geen drinksmoothie).

2. Voeg spinazie toe en blend. Je kunt de hoeveelheid spinazie aanpassen aan je smaak. In het begin smaakt het best sterk en groente-achtig, als je hieraan gewend bent, kun je steeds meer spinazie toevoegen.

3. Voeg kokoswater toe als je dat nodig vindt, maar maak je smoothie bowl niet te dun.

4. Voeg het acai poeder en het chiazaad toe en blend goed door.

5. Schep je smoothie bowl in een bowl.

6. Garneer met blauwe bessen, gepofte quinoa en pompoen- en zonnebloempitten.

Serveer direct en geniet ervan! 

Na het blenden ziet je acai bowl er zo uit. De kleur ontstaat door het acai poeder.

En een close-up.

De garnering van dichtbij gezien. Zie deze garnering als voorbeeld. Varieer met wat jij lekker vindt, denk aan noten, hennepzaad, stukjes ananas of aardbeien in plaats van blauwe bessen, lijnzaad, cacaonibs. 

Meer lekkere recepten

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit gerecht lekker? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit recept wilt delen!

Sharing is caring!