Meer groente eten? Zo doe je dat!

Meer groente eten? Zo doe je dat!

door | Food, Lifestyle

Meer groente eten, veel mensen willen het, weinig mensen doen het. Zomaar een pond groente achter elkaar wegknagen is nou eenmaal niet zo heel eenvoudig. Daarom heb ik vandaag tips voor je om meer groente te eten, ook en zelfs als je niet van groente houdt…

Groente, brrrrr

Eerlijk? Jarenlang had ik een gruwelijke hekel aan groente. Vond het echt geen doen. En eigenlijk, achteraf bezien, is dat niet eens zo heel gek… Ik groeide op in een tijd waarin doodgekookte groente zonder smaak gewoon was. Van die slappe gekookte sperziebonen, zacht papperige bloemkool en weeig smakende lamlendig gekookte bieten zonder iets en o wee als moeder een dolle bui had (gelukkig zeldzaam), dan kregen we groente met een papje van maizena, iiieeek!

Moderne mensen maakten… quiche

Toen ik ruim 30 jaar geleden op mezelf ging wonen, was ik hartstikke modern (was toen een heel hip woord) met eten. Ik maakte, net als iedereen destijds, quiches met zo’n zompige bodem en ik at groenten die ik in het ouderlijk huis nooit at zoals rode kool, bietensalade en spinazie a la creme uit de diepvries.

Leren over voeding

In de jaren daarna leerde ik veel over voeding en over het belang van groenten voor lichaam en geest. Ik ging steeds meer experimenten met groente en sinds een aantal jaren kan ik zeggen dat ik het echt lekker vind. Maar, je moet groente wel lekker maken! Door de bereidingswijze, door toevoeging van veel verse en gedroogde kruiden en door het cominberen van smaken en zelfs structuren. En dat gaat me goed af! Zo goed, dat ik sinds pak em beet 2012 recepten deel, ook en vaak met groente!

Spruiten komen er hier niet in!

Nog steeds lust ik niet alle groente; tussen spruiten en mij wordt het nooit iets en gelukkig lust Martin ze ook niet. Maar, dat is zo’n beetje de enige groente die het huis niet inkomt. Groente is niet alleen gezond, maar heeft ook grote invloed op hoe je je voelt en hoe je functioneert. Daarnaast is groente hartstikke belangrijk voor het optimaal functioneren van je hersenen. En je hersenen sturen zo’n beetje alle processen in je lichaam aan, dus dat is echt belangrijk.

Waarom moet je eigenijk groente eten?

Veel groente eten is belangrijk om gezond, energiek en gelukkig te blijven en om depressies te voorkomen. Het is echt niet gek om minimaal 500 gram groente te eten. Per persoon per dag.

Daarom heb ik vandaag tips voor je hoe je meer groente kunt eten


Maak groente lekker
Maak je groentegerechten zo lekker dat iedereen er graag van eet. Gebruik ook veel gedroogde (kaneel, kurkuma, munt) en verse kruiden als basilicum, bieslook en peterselie om er maar een paar te noemen. Ze zijn echt gezond en een belangrijke smaakmaker in gerechten. Vind je spruiten niet lekker? Eet bloemkool! Geen liefhebber van zoete aardappel? Eet spinazie! Kies wat je lekker vindt en maak het nog lekkerder met de bereiding.

Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden
Weet je niet wat je moet eten? Zoek recepten bij anderen; op Pinterest vind je echt miljoenen recepten. Kies recepten die bij jou en je eventuele gezin passen, die niet al te ingewikkeld zijn en die je leuk vindt om te maken. Mensen als ikzelf vinden het echt leuk om recepten te bedenken die andere mensen gaan maken.

Eet groente bij iedere maaltijd
Tomaat, komkommer, alfalfa, waterkers, radijsjes, stukjes paprika e.d. zijn ook lekker bij het ontbijt, bijvoorbeeld met een gekookt eitje. Rauwkost is heerlijk bij gerechten als humus of falafel. Eet bij iedere maaltijd groente.

Serveer bij de avondmaaltijd minimaal twee soorten groenten
Dit zorgt voor een keuzemogelijkheid; heeft een gezinslid geen trek in het een, dan heeft het nog een gezonde keuze. Zorg er wel voor dat je het niet te ingewikkeld en tijdrovend maakt voor degene die kookt. Combineer bijvoorbeeld bloemkool en bonensalade met feta of sperziebonen en rauwkost. Deze basissalade kan bijna overal bij, zeker als je de olijven weglaat.

Maak soep als lunchgerecht
Lekker, gezond en zonder enge toevoegingen. Hier vind je veel recepten voor makkelijke soepen.

Bied rauwkost aan
Aan jezelf en je eventuele gezinsleden. Zet schaaltjes neer met tomaatjes, paprikaatjes, plakjes komkommer. Weer eens iets anders dan een schaaltje paaseitjes op tafel.

Maak salades
Salades zijn echte vitaminebommen! Maak vaak en veel verschillende soorten salades, ook als bijgerecht bij de avondmaaltijd. Let er wel op dat je vlees, vis, kip e.d. niet dubbel eet, maar eet vegetarische en vegan salades als bijgerecht. Hier vind je heel lekkere salades.

Jij mag dit niet!
Ik heb zelf geen kinderen, dus het is een beetje een ‘beste stuurlui staan aan wal-tip’ maar ik wil em je toch geven, omdat het heel goed werkte bij logeerkinderen. Je zet groente op tafel en zegt tegen je kind ‘Dit mag jij niet, want dit is voor papa’. Je kind kijkt je echt raar aan, wedden? En ook wedden dat als je kind papa (opa, mama, tante, oppas of wie dan ook) dit ziet eten, het ook wil. Dan sputter je eerst tegen, want neeee, dit is echt alleen voor papa, maar natuurlijk ga je overstag. Kind blij, papa blij en jij blij.

Eet zelf veel groente
Geef zelf het goede voorbeeld en eet heel veel groente (zonder discussie, morren of commentaar, je eet gewoon). Jonge kinderen kopiëren het gedrag van hun ouders. Als jij zelf je groenten aan de kant schuift en eerst je vlees eet, je moppert over alweer spinazie en zit te treuzelen en klieren met je groente doet je kind dat zeker ook. 

Maak smoothies en smoothiebowls
Verwerk spinazie en boerenkool in smoothies en smoothiebowls. Je ziet de groente bijna niet en je proeft het vaak ook niet. Begin met weinig groente en veel fruit en bouw de hoeveelheid groente op en fruit af als je vaker smoothies maakt. Zo wen je langzaam aan minder zoet en meer groente.

Eet uit het seizoen
Ik verheug me nu al helemaal gek op asperges, rabarber en aardbeien! Uit het seizoen eten is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook leuker. Je ergens op verheugen is leuk, ook als het om groente gaat.

Verzamel groenterecepten
En kijk bijvoorbeeld ook eens op mijn Pinterest groente-bord. Hierop heb ik heel veel groentegerechten voor je verzameld. Klik, pin en maak zou ik zo zeggen.

Eet ook fruit
Fruit is zoet, fruit is lekker, veel kinderen vinden fruit lekker en fruit is ook gezond. Natuurlijk bevat fruit fruitsuikers, maar laat je niet misleiden door gekke beweringen dat fruit net zo slecht is als bijvoorbeeld frisdrank. Het is namelijk niet waar. Bananen, bessen, aardbeien, watermeloen, appels, sinaasappels en ga maar even door, zijn hartstikke gezond. Een appel als tussendoortje is echt beter dan een of andere zogenaamd gezonde koek, een banaan is echt gezonder dan chips en geloof het of niet, maar vers geperst sinaasappelsap bevat echt meer vitaminen dan cassis. Laat je niet gek maken en eet dagelijks twee keer fruit. Of combineer met groenten in bijvoorbeeld een acai bowl.

Geniet van je groentjes!

Eet meer groenten!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!