Moos de bus; Hoe het begon

Moos de bus; Hoe het begon

door | Moosdebus, Reizen

Begin januari kochten wij een bestelbus die we laten ombouwen tot camperbus. Hoe, waarom en waardoor dit avontuur begon, lees je hier.

Het allereerste begin

Het is eind juli 2019 als Martin mij op Facebook berichten laat zien van mensen die met een camperbus door Europa reizen. ‘Zou dat iets voor ons zijn?’ vraagt hij zich hardop af. ‘Dat kan zeker niet hè?’ vraagt de slimmerd, want hij weet net zo goed als ik dat bij ons alles kan en helemaal niets niet… Mijn antwoord is dan ook ‘Natuurlijk kan dat!’. Ik zie Martin’s ogen fonkelen en op dat moment weet ik; dit gaan we doen!

Wat wil je niet?

Op dat moment wisten we nog helemaal van niets, we hebben nauwelijks kampeerervaring en plannen in die richting hadden we ook al niet. Mijn eerste gedachte is om een oud bestelbusje te kopen, daar een matras in te gooien plus campinggaskookstel en te gaan. Hartstikke leuk voor een nacht, maar niet echt comfortabel, zeker niet voor vaak en langer gebruik. Dat wordt em dus niet. Op zo’n beetje de heetste dag van het jaar, rijden we naar een camperdealer waar we veel verschillende soorten en maten campers bekijken. En dat is het ook niet! Te groot, te onwendbaar en jee, wat zijn die dingen volgebouwd met kastjes enzo!

Even pauze met een bakkie; onderweg naar de camperdealer.

 

Wat wil je wel?

En zo kom je op de allerbelangrijkste vraag in deze; wat wil je? Ik heb een lijstje voor je gemaakt met dingen die voor ons superbelangrijk zijn oftewel onze keiharde eisen:

Moet op onze eigen vaste parkeerplaats passen
We willen te pas en te onpas wegkunnen, ook om 03.00 uur. We hebben hier in Amsterdam in onze autovrije wijk geen ruimte om een auto, camper, bus of wat dan ook te stallen, ook niet om in- of uit te laden. Op onze eigen parkeerplaats kunnen parkeren is dus een must.

Zelfvoorzienend
Onze bus moet zo zelfvoorzienend mogelijk zijn, dat betekent dat we zelf elektriciteit willen kunnen opwekken, zodat we daarvoor niet afhankelijk zijn van campings. We zullen naar verwachting vaak op camperplaatsen zonder stroomvoorziening overnachten. Omdat we altijd en overal online bereikbaar willen zijn, kiezen we ervoor zonnepanelen op ons dak te plaatsen als extra stroomvoorziening (naast de mogelijkheid om op te laden tijdens het rijden).

Er moet een bed inpassen met een lengte van 2 meter
Martin is 2 meter, een bedje van 1,50 lang is voor hem niet fijn.

Moet goed en makkelijk te besturen en berijden zijn
Ook lange afstanden en ook in de bergen en in steden.

Wat wil je ermee en waarom?

Dit soort keuzes maak je natuurlijk zeer weloverwogen. Daarom is het belangrijk goed te weten wat je wilt en daarnaast hoe en waarom. Al je wensen, dromen en verlangens op een rijtje zetten voorkomt dat je iets anders koopt dan je daadwerkelijk wilt met bijbehorende onbezonnen financiële consequenties. Het grootste voordeel van een camper vind ik de vrijheid. Om te gaan en te staan waar en wanneer je maar wilt. Overal op de wereld wordt het steeds drukker. Hierdoor moet je meestal vooraf hotels boeken en dus je route bepalen. Met een  camper hoeft dat niet. We willen graag het hele jaar door overal in Europa kunnen rijden (op verharde wegen), ook in steden, waar we ook willen kunnen parkeren.

Een bus!

En zo kwamen we al heel snel uit op een camperbus. We gingen op onderzoek uit bij autodealers en besloten te gaan voor een Opel Vivaro L2H1. Dat betekent zelfbouw, oftewel een bestelbus laten ombouwen tot kampeerbus. Omdat daar behoorlijk veel, soms best gekke, dingen bij komen kijken, zal ik, als ons hele bouwproces achter de rug is, een overzichtelijk stappenplan voor je maken.

Goed gevoel, dus doen!

Wij zijn onervaren kampeerders en hadden nul ervaring met kampeerbussen of wat daarop lijkt. We hadden zelfs nog nooit een camperbus gezien… En dus reden we een week na ons eerste idee voor een camper, naar een camperbouwbedrijf dat Martin vond op internet en mij ook aansprak. Daar zagen we camperbouwen in de praktijk. En hoe gaaf is dat! Ter plekke besloten we dat we dit avontuur echt zouden aangaan, we kozen gelijk stof voor de bedbank en een houtsoort voor de kastjes. Echt waar, nog voordat we wisten welke type auto we zouden kiezen. Ik wist gewoon dat dit de enige juiste keuze was. Later in het proces kozen we de definitieve inrichting, projectvinyl voor op de vloer  en alle toebehoren zoals ramen en een luifel.

Op onze eerste afspraak kozen we stof voor de bedbank, hout voor de kastjes en de kleur van het tafeltje en aanrechtblad. Superleuk om te doen!

Dit futuristische tafereeltje ziet je bij Forbo in Assendelft. We bezochten deze mooie showroom om een indruk te krijgen voor een vloer in Moos de bus.

Hier je vier stalen voor projectvloeren (want stevig!) op onze vloer thuis. Welke, o welke is het geworden?

Financiele toestanden

En natuurlijk ging ik thuis aan de slag met heel veel excelletjes waarin ik nog veel meer berekeningen maakte en allerlei financiële, formele en administratieve toestanden die horen bij het kopen van een bestelbus en het ombouwen hiervan tot camperbus. En wat schrik je dan van bijkomende kosten in de vorm van 21% btw en vooral bpm. Bpm betaal je als je als particulier een bestelauto tot vijf jaar oud koopt die van een ondernemer is geweest. Maar bouw je je bestelbus om tot kampeerbus (zoals wij dus), dan betaal je bpm over een periode van 17,5 jaar. Regels die je ontdekt op het moment dat je echt serieus aan de slag gaat met een camperbus. Meer info hierover zal ik meenemen in het stappenplan kampeerbus.

Proefrit

We gingen zo’n beetje heel Nederland door op zoek naar de perfecte bestelbus en gingen in eerste instantie voor een bus van 5 jaar of ouder. We besloten een proefrit te maken met een Opel Vivaro uit 2017 en hadden nul koopintentie. Wat we wilden, is in een bestelbus rijden, want ook dat hadden we nog nooit gedaan (!) en parkeren op onze parkeerplaats in Amsterdam om te kijken of dat wel mogelijk was. En daar gingen we!

Moos de bus?

We reden weg, begonnen spontaan te zingen, kregen acuut een vakantiegevoel en wisten allebei; dit is em! Nee, nee, nee, deze is te duur, te nieuw en vooral te duur voor ons… En had ik al gezegd dat deze bus echt te duur voor ons was? Na een kwartiertje rijden keken we elkaar aan; o hellepie, dit is Moos de bus hè? (De naam hadden we al bedacht). Martin parkeerde de bus op onze parkeerplaats en hij past! We reden de bus terug naar de dealer en besloten deze niet te kopen, te duur is te duur.

Verstandige wijsheid versus gevoel

Thuis wikten en wogen we, ik paste mijn excelletjes aan, want eerlijk is eerlijk, deze bus moest het worden. Dat gevoel hadden we allebei overduidelijk. Maar ja, een bus van twee jaar oud is duurder dan eentje van vijf jaar of ouder. En wat is nou wijsheid? Enerzijds vonden we het verstandig een oudere bus te kopen, want goedkoper en dus financieel verstandig. Een bus vermindert in waarde, na tien jaar is ie niets meer waard. Of is het juist verstandig een nieuwere bus te kopen, omdat ie normaal gesproken langer meekan, milieuvriendelijker is en handiger in gebruik? Wat is wijsheid in zo’n situatie? We besloten op ons gevoel af te gaan; deze bus is onze bus!

Op reis

We kochten de bus en gingen vervolgens een maand naar Myanmar. Begin januari haalden we onze Moos op bij de dealer, maakten een allereerste dagtochtje, brachten Moos naar Friesland waar hij een hefdak kreeg en brachten onze bus naar het ombouwbedrijf waar de ombouw plaatsheeft. Voor ons is het lange wachten begonnen. En ik ben zo ongeduldig, nieuwsgierig en de adrenaline giert door mijn lichaam om aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Hopelijk is Moos de bus begin april klaar en kunnen we beginnen aan deze mooie nieuwe reis. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Leef je mooiste leven!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!