Nog meer tips om gezonder te eten

Nog meer tips om gezonder te eten

door | Food

Onlangs gaf ik je 7 praktische tips om gezonder te eten en meer tips om gezonder te eten. Gezond eten is superbelangrijk, omdat voeding de brandstof is voor je lichaam, net als benzine voor je auto. Daarom heb ik nog meer tips voor je!

Nog meer tips om gezonder te eten

1. Gezond is niet altijd gezond
Teveel is teveel, ook en zelfs als het gezond is. Eet ook van gezonde voedingsmiddelen als vette vis, roomboter, kip, eieren, avocado’s en noten kun je niet eindeloos dooreten. Denk aan je portiegrootte. Hierover meer in mijn e-book Eet jezelf gelukkig!

2. Maak minder gezond gezond
Een smoothie bestaand uit fruit en yoghurt maak je gezonder door het toevoegen van groente. Laat de basis van smoothies en smoothiebowls groente zijn. Denk hierbij aan spinazie en boerenkool. Gebruik niet meer fruit dan je zo zou opeten, dus niet het sap van 6 sinaasappels of vier hele bananen of drie kiwi’s + 3 appels + 2 bananen + 200 gram aardbeien, dat eet je normaal gesproken ook niet achter elkaar op. Wil je minder of geen zuivel eten? Vervang yoghurt door kokoswater (zonder smaakjes of toegevoegde suikers).

3. Eet groente bij iedere maaltijd
Nou ja okee, bij het grootste deel van je maaltijden. Mini paprika’s, tomaatjes, plakjes komkommer, tuinkers, alfalfa, kiemen, sla, rucola zijn voorbeelden van groenten die je makkelijk ergens bij eet. Verse kruiden als basilicum, peterselie, bieslook en koriander zijn ook hartstikke gezond. Maak salade voor bij je avondeten, eet vaker salades en zelfgemaakte soep als lunch en eet zoveel mogelijk groente, bij voorkeur biologisch of biodynamisch in verband met pesticiden.

4. Koop geen ongezonde voedingsmiddelen
Simpelweg omdat je ze dan niet kunt opeten.Als ik chocola in huis heb, eet ik het op en daarom koop ik het niet. Je hebt het niet nodig, je schaadt je lichaam ermee en ook je gezinsleden kunnen prima zonder. Je gunt je gezinsleden toch het allerbeste? Nou dan! Koop bewust; dus als je kiest voor iets ongezonds, doe dan dan bewust en eet het op. Bewaar geen ongezonde, maar veel te lekkere restjes, logisch toch dat dat em niet wordt?

5. Focus op het resultaat
Als je gezond eet en dat betekent dat je voedingsmiddelen eet die voor jouw lichaam gezond zijn, voel je je energieker, gezonder en gelukkiger. Focus op energie, gezondheid en geluk, dat voorkomt dat je gaat snaaien, snacken of snoepen.

6. Let op E-nummers
Er bestaan gezonde en ongezonde E-nummers. Er bestaan ook zeer omstreden E-nummers die in landen als Duitsland, Zwitserland en Frankrijk al jaren verboden zijn en hier als ‘veilig’ worden aangeduid. Wat veilig betekent, heb ik niet kunnen achterhalen. Waarschijnlijk dat je er niet onmiddellijk dood aan gaat of zoiets mafs, maar ja je gaat ook niet onmiddellijk dood als je twee pakjes sigaretten achter elkaar oprookt. Veilig betekent niet dat iets gezond is. Waarom zou je kaas kiezen met E-nummers als er voor een euro meer ook kaas te koop is zonder? In mijn e-book Eet jezelf gelukkig! geef ik een overzicht van E-nummers die je beter kunt vermijden. Want de vlieger ‘baat het niet dan schaadt het niet’ gaat hier echt niet op.

7. Laat je niet misleiden
En blijf etiketten lezen! Er verandert nogal eens iets in de samenstelling van producten. Iets wat gisteren nog glutenvrij was, kan vandaag zomaar opeens gluten bevatten om maar iets geks te noemen. Let ook op rare, vreemde ingrediënten die van nature niet in een product voorkomen. Zo zit in geraspte kaas meestal mais(zetmeel). Mais in kaas, uuuuh? De enige reden hiervoor is dat maismeel lekker goedkoop is en de fabrikant meer geld verdient aan minder kaas. Zo simpel en zo doortrapt is de voedingsmiddelenindustrie echt. Zelf kaas raspen dus!

8. Wat niet weet, wat niet deert?
Die vlieger gaat hier helaas niet op. Ik krijg regelmatig de vraag waarom niet eerlijk gecommuniceerd wordt over ongezonde of omstreden pesticiden, e-nummers en al die andere dingen die niet goed zijn voor onze gezondheid. Het antwoord is simpel; geld en andere financiële (handels)belangen! De levensmiddelenindustrie verdient goud geld aan goedkope producten, niet aan de verkoop van bloemkool, appels en bietjes. De farmaceutische industrie heeft er zelfs belang bij dat jij niet gezond bent; jij levert meer geld op als je diabetesmedicatie slikt (om maar een voorbeeld te noemen) dan wanneer je geen diabetes hebt.

Ook weten we heel veel dingen nog niet, waardoor ze als ‘veilig’ worden gebracht. Sigaretten werden in het verleden als gezond aangeprezen, er waren grote sigarettenmerken die beweerden dat hun merk geen kanker veroorzaakte. En wat dacht je van het DES-hormoon, een kunstmatig hormoon dat jarenlang ‘veilig’ gebruikt kon worden door vrouwen met desastreuze gezondheidsgevolgen voor veel te veel vrouwen. Hele dikke, vette pech als jij de klos bent en reden temeer om niet zomaar aan te nemen dat overheden, fabrikanten, ‘onafhankelijke’ organisaties en instanties je juist informeren. Geld (ook in de vorm van subsidies, sponsoring, crowdfunding e.d.) haalt het slechtste in mensen naar boven. Als je logisch nadenkt kunnen pesticiden, chemische stoffen, een overload aan medicijnen en bewerkte voeding met stoffen die niets goeds doen voor je lichaam en geest niet goed voor je gezondheid zijn, wat overheden en fabrikanten dan ook beweren. De toekomst zal dit zeker uitwijzen.

9. Luister naar je lichaam
Een hele belangrijke; luister naar je eigen lichaam! Heb je ’s morgens zin om te ontbijten? Ontbijt. Geen zin om te ontbijten? Dan is intermittent fasting misschien iets voor jou. Eet als je honger hebt en eet niet omdat je vindt dat je dat moet (ik heb het hier expliciet niet over eetstoornissen). Probeer twee tot drie keer per dag een maaltijd te eten en eet niet de hele dag door allerlei tussendoortjes, Eet wel een gezond tussendoortje als je echt honger hebt, bijvoorbeeld tussen de lunch en het avondeten (daar zit vaak veel tijd tussen).

10. Geniet van eten
En van je maaltijden! Eten is voedzaam, leuk, lekker en gezond. Mensen die regelmatig samen met anderen eten, voelen zich gelukkiger. Reden temeer dus om andere mensen uit te nodigen voor het eten of bij anderen te gaan eten als je vaak alleen eet. Maak een feestje van je eten; eet aan tafel en niet op de bank, dek de tafel mooi, zorg ervoor dat je eten er aantrekkelijk uitziet, steek gezellig een kaarsje aan, zorg voor een chille sfeer en als je ervoor zorgt dat er altijd salade of rauwkost op tafel staat, eet je ongemerkt veel meer groente. Eet met aandacht en neem je tijd; geniet van je eten!

Eet jezelf gezond en gelukkig!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!