Pittige speklapjes met kapucijners en basmatirijst

Pittige speklapjes met kapucijners en basmatirijst

door | Glutenvrij, Recepten, Vlees

Kapucijners of velderwten zijn hartstikke gezond; ze bevatten veel waardevolle vitamines en mineralen, vezels en eiwitten. Hoog tijd dus voor een verrukkelijk recept met deze gezondheidskanjers!

Kapucijners gedroogd of uit pot?

Gedroogde kapucijners (ook wel velderwten genoemd) kun je niet rauw eten; je moet ze voor gebruik koken. Kapucijners in pot of blik zijn al voorgekookt. Mijn voorkeur gaat uit naar biologische kapucijners in glazen pot, omdat daaraan geen calciumdinatrium EDTA = E385 en/of calciumchloride = E509 is toegevoegd en dat vind ik wel zo smakelijk. Natuurlijk gebruik ik ook biologische speklapjes!

Ingredi├źnten voor de pittige speklapjes met kapucijners en basmatirijst

Pas de hoeveelheden aan aan wat je nodig hebt.

* Kapucijners, bij voorkeur bio in glazen pot of gedroogde en gekookte.
* Rode ui, schoongemaakt en gesnipperd.
* Chilipepertje, schoongemaakt en in kleine stukjes gesneden.
* Speklapjes, biologisch, per persoon een.
* Knoflook, twee flinke tenen, uitgeperste.
* Gemberpoeder, 1 theelepel.
* Ketjap Manis = zoete ketjap, 2 eetlepels. Wij gebruiken altijd deze glutenvrije.
* Sambal Oelek, 2 tot 3 theelepels.
* Bakolijfolie.
* Basmatirijst.

Aan de slag

* Maak een marinade van een beetje bakolijfolie, de uitgeperste teentjes knoflook, het gemberpoeder en de ketjap manis en sambal oelek.
* Marineer de speklapjes hierin en laat goed intrekken.
* Kook de basmatirijst gaar volgens de gebruiksaanwijging op de verpakking.
* Verhit bakolijfolie in een hete koekenpan.
* Bak hierin de gemarineerde speklapjes goudbruin en gaar en schuif ze een beetje aan de kant.
* Fruit de rode ui en de chilipeper. Dit kan in dezelfde koekenpan waar je de speklapjes in bakt; de marinade geeft een heerlijke smaak af aan de kapucijners.
* Voeg de kapucijners toe en warm goed door.
* Serveer met basmatirijst.

Eet smakelijk!

Meer lekkere recepten

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit gerecht lekker? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit recept wilt delen!

Sharing is caring!