Soms is het leven kak

Soms is het leven kak

door | Gezondheid, Leven

Soms lukt het even niet. Heb je een zogeheten kakdag. Dat is helemaal niet erg, als de periode dat je je rot voelt maar niet te lang duurt. In dit blog lees je hoe je kunt omgaan met een dag of periode dat je minder goed in je vel zit.

Wat is er aan de hand?

Soms lukt het even niet. Heb je depressieve gevoelens. Voel je je ellendig, alleen, rot, in de steek gelaten, niet lekker in je vel. En even voor de duidelijkheid; ik heb het hier niet over over depressie, stoornissen, pms, psychose, postnatale depressie, burn-out, midlife crisis, ptss en andere aandoeningen die (zware) depressie kunnen veroorzaken. Ook heb ik het hier uitdrukkelijk niet over rouw. Ik heb het hier wel over tijdelijk depressieve gevoelens hebben, je een dag diepberoerd voelen, niet blij zijn, in een wak zitten, een baaldag hebben, niet goed in je vel zitten of een kakdag hebben. Een dag of niet al te lange periode dat je het leven helemaal zo leuk niet meer vindt.

Manieren waarop je kunt omgaan met depressieve gevoelens

Yes! Vandaag gaan we die depressieve gevoelens te lijf, aanpakken of juist accepteren, zodat we er niet al te lang last van hebben. Hieronder vind je een aantal manieren waarop je kunt omgaan als je in een dal (of dalletje) zit of tijdelijk depressieve gevoelens ervaart.

Zo ga je om met gevoelens van depressie

Voel je je langere tijd of ernstig depressief en heb je een doodswens?
Zoek zo snel mogelijk hulp!

Ken je de oorzaak dat je je rot voelt?
Verander die oorzaak of je gedachten hierover.

Accepteer en laat los
Soms voel je je gewoon rot, zonder dat je weet waardoor. Is dat erg? Welnee! Zo lang jij er geen drama van maakt, is het geen drama. Iedereen voelt zich wel eens een dag kak. Iedereen voelt zich wel eens beroerd, zwartgallig, depressief of niet blij. Angst en onzekerheid kunnen hierbij een rol spelen. Accepteer dat je deze gevoelens (ook) hebt. En laat los. Zeg tegen jezelf dat het okee is om je zo te voelen en dat het vanzelf weer over gaat. Vervolgens ga je over tot de orde van de dag.

Onrealistische gedachten
Depressieve gevoelens ontstaan vaak in je eigen hoofd. Je denkt dat je niets waard ben, wat natuurlijk grote onzin is. Draai die onrealistische gedachten om. Als je negatief kunt denken over jezelf, kun je ook positief denken over jezelf.

Geloof niet wat je denkt
We gaan er vaak klakkeloos vanuit dat het ‘waar’ is wat we denken. Maarre, dat is een best grote denkfout! Als het wel waar zou zijn wat we denken, zouden gedachten nooit tegenstrijdig kunnen zijn en dat zijn ze dus vaak wel. Geloof dus niet klakkeloos wat jouw hoofd je vertelt.

Vervang negatieve gedachten door positieve
Als je ergens geen zin in hebt als je je depri voelt, is het dat positiviteitsgedoe. En toch helpt het om negatieve gedachten te vervangen door positieve. Een positieve levenshouding helpt je echt om minder lang en diep in de put te zitten. Zorg voor een positieve levenshouding, zodat je minder vaak last hebt van dips. En zelfs de allergrootste positivo kan nóg positiever worden!

Denk niet voor anderen
En vul ook niet voor andere mensen in. Als we ons depressief voelen, zijn we snel geneigd om te denken voor andere mensen. Piet vindt me vast ook een zeikerd. Ellie zei gisteren dat ik er moe uitzie, ze bedoelt vast dat ik een aansteller ben. Daarom heeft Kitty me niet gebeld, ze vindt me gewoon niet leuk. Van Kees krijg ik ook al geen Facebook-likes meer, hij wil vast van me af. Niet doen en ogenblikkelijk mee stoppen! Mensen kunnen voor zichzelf denken en doen dat in de regel ook. Je maakt jezelf gek met dit soort gedachten en bovendien zijn ze (meestal) niet waar.

In de put, uit de put
Ben jij iemand die zichzelf in de put denkt? Denk jezelf dan ook weer uit die put! Moeilijk? Echt niet. Draai jouw negatieve gedachten om, moet je eens zien wat er gebeurt.

– Ik kan er net zo goed niet zijn vervang je door: de wereld is blij met mij / iedereen vindt het leuk dat ik er ben / ik ben van grote waarde voor de mensheid / ik ben belangrijk / wat goed dat ik besta.

– Niemand vindt mij leuk kun je vervangen door: iedereen houdt van mij / de wereld is dol op me / ik ben een echte mensenmagneet / iedereen wil mijn vriend zijn / geweldig dat iedereen zoveel van me houdt.

– Ik ben het niet waard vervang je door bijvoorbeeld: Ik ben het waard / ik kan alles bereiken wat ik wil / als ik iets wil, krijg ik het ook / niets is te duur voor mij / alleen het allerbeste is goed genoeg voor mij.

Verzin iets wat bij jou past, waarschijnlijk vind je het eerst behoorlijk gek om te doen, dan ga je voorzichtig glimlachen, je ontspant al je spieren en krijgt een grote grijns op je gezicht en… je voelt je beter over jezelf en je eigen gedachten. Try this at home!

Eet gezond
Juist op een dag dat ik me niet goed voel over mezelf, eet ik slecht. Chocola als ontbijt, chips als lunch en patat als avondeten om maar iets te noemen. Natuurlijk spoel ik alles weg met liters cola. En weet je, als je dit af en toe doet, is dat helemaal niet erg en zeker geen ramp. Behalve als je je slecht voelt over jezelf! Dan is dit een slecht idee… Zorg goed voor jezelf, juist als je je niet goed voelt. Dat is niet altijd makkelijk, vraag desnoods iemand om je hierbij te helpen.

Doe dingen om je beter te voelen
Als je weet dat je je beter voelt door saunabezoek, te lachen met een vriendin, een wandeling in de natuur te maken of door naar yoga te gaan, doe dat dan! Doe dingen die  ervoor zorgen dat je je snel weer prettig voelt en beter in je vel zit.

Slaap
Zorg dat je genoeg slaapt. Blijf niet dagen lang in bed liggen, maar sta op als het jouw normale tijd daarvoor is. Chronisch slaapgebrek haalt het allerslechtste in mensen naar boven. Je wordt geïrriteerd naar alles en iedereen, barst om het minste of geringste in huilen uit, voelt je slecht over jezelf, ziet geen blauwe wolken, maar alleen grijszwarte luchten, krijgt een superkort lontje, wil iedereen op zijn neus meppen, valt uit om helemaal niets en vul verder zelf maar in. Voldoende slaap en lekker en goed slapen zorgt ervoor dat je het leven met alle alledaagse stress die daarbij hoort, veel beter aankunt.

Ga naar buiten
Heerlijk en vol van zelfmedelijden in je oude joggingbroek met je vette haar voor de tv hangen met die grote zak drop binnen handbereik. Wat een rotleven! Ga onder de douche, verzorg jezelf goed en ga lekker naar buiten. Een wandeling in de natuur doet wonderen als je je kak voelt.

Mediteer
Mediteren saai, zweverig en alleen geschikt voor mensen in oranje gewaden? Echt niet! Mediteren is echt goed voor je en dat is niet alleen mijn persoonlijke mening. Het  zorgt voor innerlijke rust en een beter gevoel over jezelf. Mediteren is goed voor iedereen, maar heb jij (regelmatig) last van depressieve gevoelens, begin er dan vandaag nog mee!

Neem een huisdier
Een huisdier maakt gelukkiger en is goed voor je gezondheid.

Schaamte en schuld
Schaam je niet en voel je niet schuldig als je het leven soms niet ziet zitten. Je bent niemand anders dan jezelf verantwoording verschuldigd over jouw manier van leven. Natuurlijk wil je goed voor jezelf en je eventuele gezinsleden zorgen. Natuurlijk wil je een goede werknemer zijn. Een leuke tante. Een gezellige luizenmoeder. Maar weet je, soms gaat dat even niet. En dat is prima! Vraag je partner of je moeder of ze voor jou (en je gezin) kookt. Meld je een dag (of twee) ziek op je werk. Je nicht of neef kan prima even zonder jou. En voor het luizenmoederschap zijn er vast ook andere moeders te vinden. Let it f**king go! Schaam je niet en voel je niet schuldig, simpelweg omdat echt helemaal niemand daar iets aan heeft!

Medicatie en alcohol
Ga niet zomaar zelf experimenteren met medicijnen. Ook alternatieve en zogenaamd ‘natuurlijke’ middelen kunnen slecht zijn voor je of zelfs averechts werken. Zo heeft Sint Janskruid een contra-indicatie met bètablokkers, oftewel het doet de werking van bètablokkers teniet. Alcohol is in de regel geen goed idee als je depressieve gevoelens ervaart. Om over andere geestverruimende middelen nog maar te zwijgen. Voorkom dat je je negatieve gevoelens verdooft, maar zorg ervoor dat je geest helder en licht is. Medicatie (antidepressiva) die is voorgeschreven door een arts gebruik je natuurlijk volgens voorschrift.

Doorbreek de negatieve spiraal

Bovenstaande zorgt ervoor dat je de negatieve spiraal van depressieve gevoelens doorbreekt en dat je niet in je ellendige misère blijft hangen. Hopelijk ben je dan snel van je vervelende depressieve gevoelens af. En ziet het leven er weer vrolijk, zonnig en gelukkig voor je uit! Hou van jezelf, hou van je leven!

Hulp gewenst?

Zit je niet lekker in je vel en weet je niet hoe het komt? Heb je het ‘is dit alles-gevoel?’. Regelmatig een kakdag? Geen zin meer in bepaalde aspecten van je leven? Wil je dingen veranderen, maar weet je niet hoe? Misschien is coaching iets voor jou? Bekijk hier de mogelijkheden voor Premium Online coaching en voor Premium Lifecoaching. Maak een gratis belafspraak met me voor  overleg of als je eerst met me wilt kennismaken.

Maatwerkcursus

Just for You is  een uniek maatwerk premium programma. Het is een online cursus die ik helemaal speciaal voor jou op maat maak, met quotes, affirmaties en oefeningen die jou helpen bij jouw vraagstuk. Ik maak de cusus op basis van jouw input en de interactie tussen ons tijdens het volgen van de cursus. Je houdt levenslang toegang tot jouw eigen cursus en niemand anders krijgt hier toegang toe. Zie het als unieke en zeer intensieve lifecoaching in cursusvorm.

Blogartikelen die je verder kunnen helpen

Social media

Sharing is caring!