Tingelingelinge pannenkoek

Tingelingelinge pannenkoek

door | Recept

Recepten voor echt lekkere glutenvrije pannenkoeken heb je nooit genoeg! Deze pannenkoek bevat gezonde ingrediënten (mits je lactose eet) en is ook superlekker voor kinderen!

 

Psylliumwattes?

Psyllilumvezels, ook wel vlozaad of husk genaamd maken glutenvrije baksels elastischer en soepel en zorgen ervoor dat ze minder snel uit elkaar vallen. Bovendien bevorderen ze een gezonde darmwerking en helpen ze bij obstipatie, maar is absoluut geen laxeermiddel zoals vaak wordt gedacht. Alleen maar gezondheidsvoordelen dus aan psyllium (tenzij je er overgevoelig voor bent) en een prima toevoeging aan pannenkoeken. Hiermee maak je een gezonde verantwoorde pannenkoek die uitermate geschikt is om met lekker veel minder gezonde zoetigheid te beleggen, maar gezond of hartig beleg is natuurlijk ook een optie. Ik gebruik zoveel mogelijk biologische ingrediënten.

Je hebt nodig voor een flinke stapel pannenkoeken voor ongeveer 4 personen

* Boekweitmeel, 200 gram (let op dat je 100% glutenvrij boekweitmeel hebt!). 

* Psylliumvezels, ik gebruik deze.

* Eieren, vier.

* Melk, ongeveer 750 ml. 

* Snufje zout.

* Roomboter.

* Beleg voor op je pannenkoek. Ik belegde mijn pannenkoek hieronder met ontbijtspek, appel, rozijnen en stroop (niet op de foto).

Zo maak je de pannenkoeken met boekweit en psyllium

* Doe het boekweitmeel in een grote kom. Let op! 200 gram boekweitmeel lijkt misschien weinig, dat is het (in dit geval) niet. Met deze ingrediënten bak je echt een flinke stapel pannenkoeken en ze vullen als een dolle, dus je eet er (waarschijnlijk) minder (in aantal) van dan je gewend bent.

* Schep hier voorzichtig twee eetlepels psylliumfiber en een snufje zout doorheen.

* Voeg 4 eieren toe en schep voorzichtig door.

* Voeg 500 ml. melk toe en roer door. Dat kan gewoon met een lepel. Je zult zien en voelen wat de psyllium doet; je beslag  is een dik en elastisch deeg. Heb je nooit eerder psyllium gebruikt, dan ziet dit er raar lijmachtig en heel dik uit. Dit is normaal!

* Voeg steeds meer melk toe en roer totdat je een pannenkoekbeslag hebt van ‘normale’ dikte; het moet vloeibaar zijn, zodat het goed uitloopt in de pan. De hoeveelheid melk die je nodig hebt kan per keer verschillen… Blijf roeren, roeren, roeren.

* Verhit een klontje roomboter in een hete koekenpan.

* Schep een lepel beslag in de pan en bak je pannenkoek op een middelmatig tot laag vuur droog aan de bovenkant en goudbruin aan de onderkant.

* Draai je pannenkoek om als de bovenkant droog en de onderkant goudbruin is en laat de onderkant goudbruin bakken.

* Serveer direct en warm! Als de pannenkoeken koud worden, worden ze snel droog en hard.

Eet smakelijk!

Meer lekkere recepten 

Goed zorgen voor jezelf, zo doe je dat

Download hier je gratis e-book Goed zorgen voor jezelf, zo doe je dat en ontvang als bonus wekelijks inspiratie in je mailbox.

Sharing is caring!