Verbeter je gezondheid

Verbeter je gezondheid

door apr 9, 2019Geluk, Gezondheid0 Reacties

Raar fenomeen eigenlijk gezondheid. Zolang we gezond en energiek zijn staan we er niet zo bij stil. Pas als we lichamelijke of geestelijke tekortkomingen ervaren, staan we stil bij hoe belangrijk gezondheid voor ons is en vinden we gezondheid het allerallerallerbelangrijkst. Tijd om eens even stil te staan bij jouw gezondheid en wat je kunt doen om deze te verbeteren.

Verbeter je gezondheid

Je gezondheid verbeteren betekent voor mij dat je je eventuele beperkingen in de vorm van ziekte of lichamelijk ongemak accepteert. Je kunt vechten tegen welke aandoening dan ook, maar dat is in de praktijk meestal vechten tegen de bierkaai. Zinloos dus. Accepteren betekent niet goedkeuren of je ergens bij neerleggen, maar wel dat je rekening houdt met het feit dat je dingen mogelijk niet (meer) kunt. Focus op de dingen die je nog wel kunt, hoe moeilijk dat soms ook is.

Focus op haalbaarheid

Je gezondheid verbeteren houdt in dat je doet wat binnen je mogelijkheden ligt, rekening houdend met je beperkingen. Je streeft dus niet naar iets onhaalbaars…

Voorbeeld
Ik heb een hartafwijking waarvoor ik dagelijks een heel stevige betablokker slik. Voor mij is het onhaalbaar om een marathon te  lopen. Een paar jaar geleden kon ik nog 6 kilometer hardlopen, met mijn huidige medicatie kom ik niet verder dan 1 minuut hardlopen in een supertraag tempo. Omdat ik hierover niet gefrustreerd wil zijn, focus ik op wat ik wel kan, bijvoorbeeld wandelen. En laat wandelen nou ook hartstikke gezond zijn.

Moeilijk te accepteren
Veel mensen vinden het moeilijk te accepteren als ze ziek worden, niet meer alles kunnen en een flinke stap terug moeten doen. En dat is logisch en begrijpelijk. Toch is het hartstikke belangrijk rekening te houden met je beperkingen als je die hebt, omdat je jezelf anders continu overbelast met allerlei lichamelijke en geestelijke (stress)gevolgen van dien. Hou er rekening mee dat zelfs als jij niets merkt van stress, je lichaam wel degelijk stress kan ervaren.

Invloed op je eigen gezondheid

Gelukkig heb je zelf behoorlijk veel invloed op je eigen gezondheid.

Dingen die je zelf kunt doen om je gezondheid te verbeteren

* Zorg voor uitstekende mondhygiëne

Dit klinkt misschien vreemd, maar als je problemen hebt met je gebit of tandvlees, kan dit grote gevolgen hebben voor je algehele gezondheid *spreekt uit ervaring*. Vaak heb je helemaal niet in de gaten dat je een tandvleesaandoening hebt. Ga naar een goede tandarts en mondhygiënist en laat regelmatig tandsteen verwijderen. Voor heel veel mensen is twee keer per dag tandenpoetsen en flossen onvoldoende met veel gezondheidsklachten (infecties, verminderde weerstand, ontstekingen, verkoudheden, pijntjes, spierpijn) als mogelijk gevolg. Niet blij met je tandarts? Ga naar een ander!

* Slik een goede multi-vitamine en vitamine d als aanvulling op je voeding
Ga naar een orthomoleculair- of hormoontherapeut als je wilt weten welke supplementen goed voor jou zijn.

* Eet gezonde vetten als olijfolie en roomboter.
Wees niet bang voor vet, van gezond vet word je niet vet, mits je niet overdrijft en dagelijks een half pakje roomboter wegknaagt. Je wordt vet, dik en vadsig van suiker en bewerkte voedingsmiddelen en van te grote hoeveelheden eten.

* Mediteer.

* Ga naar een masseur of sauna als je stramme stijve spieren hebt
Of voor het lekker, dat kan natuurlijk ook. Regelmatig saunabezoek zorgt voor een betere weerstand.

* Zoek de stilte op 
Stilte is goed voor je, kalmeert je geest en lichaam en zorgt voor nieuwe creatieve inspiratie.

* Zorg ook goed voor je geestelijke gezondheid
Je bent het gelukkigst met een gezonde geest in een gezond lichaam. 

* Blijf jezelf ontwikkelen.

* Blijf in beweging en kies wat bij jou en je lichaam past.

* Zorg dat je zo lenig mogelijk blijft.
Niemand vindt het prettig als ie zelf zijn veters niet meer kan strikken.

* Ventileer en lucht je huis goed.
Zorg ervoor dat ventilatieroosters openstaan en gooi iedere dag de ramen open. Zorg voor frisse lucht in je huis en je leven.

* Drink water om je lichaam gezond en gehydrateerd te houden.

* Eet meer groenten en fruit en minder vlees, vis en zuivel. 

* Eet voedingsmiddelen die goed zijn voor je hersenen en lichaam
Denk hierbij aan zalm, broccoli, blauwe bessen, tomaten (vooral warm/verhit), bananen, noten en eieren.

* Zorg voor zo min mogelijk langdurige en/of negatieve stress.

* Ga iedere dag naar buiten.

* Hou van jezelf
Mensen die van zichzelf houden zorgen beter voor zichzelf. Daarom. 

* Maak plezier
Heb en maak zoveel mogelijk plezier. Lachen is gezond! 

 

Meer leuke blogs en vlogs

Social media

Sharing is caring!