Verhoog je weerstand

Verhoog je weerstand

door | Geluk, Gezondheid, Lifestyle, Voeding

Verhoog je weerstand en vergroot daarmee je weerbaarheid tegen virussen, verkoudheden en nog veel meer. Hoe je dat doet, lees je hier.

Weerstand en immuunsysteem

Weerstand betekent in dit geval niets meer en niets minder dan weerstand bieden tegen virussen, verkoudheden en andere aandoeningen. Je immuunsysteem zorgt hiervoor door je lichaam te beschermen tegen (ziekmakende) indringers van buitenaf als bacteriën, virussen, parasieten, schimmels en gifstoffen. Om niet ziek te worden of om ziekte beter, makkelijker en sneller te doorstaan (want ook daarbij helpt je immuunsysteem je) is het dus heel belangrijk je weerstand te verhogen.

Zo verhoog je je weerstand

* Eet extra veel groenten, minimaal 500 gram per persoon per dag en bij voorkeur biologisch.

* Drink water.

* Slaap! Voldoende slaap is echt belangrijk voor het verhogen van je weerstand. Tips om lekker te slapen vind je hier.

* Eet fruit.

* Zorg dat je gezonde vetten eet als roomboter, kokosolie en olijfolie.

* Eet iedere dag een handje ongebrande, ongezouten noten als walnoten, cashewnoten, macadamia’s, hazelnoten.

* Maak zelf granola en voeg extra veel chiazaden toe. Hennepzaad en pompoen- en zonnebloempitten zijn ook weerstandverhogend.

* Zorg voor zo min mogelijk negatieve stress.

* Eet onbewerkte voedingsmiddelen en vermijd pakjes en zakjes.

* Zorg voor goede hygiëne; was je handen vaak en goed en zorg voor een schone leef-, werk- en woonomgeving.

* Beweeg! Lekker bewegen houdt je lichaam en geest soepel. Bewegen kan ook gewoon thuis in je huiskamer; doe oefeningen, dans, stretch, gooi je yogamat neer en yoga.

* Ga tuinieren; lekker bezig zijn in de buitenlucht is goed voor je en is knettergezond voor je darmen. Je weerstand wordt voor een groot deel in je darmen gevormd. Meer over tuinieren en gezondheid lees je hier.

* Eet alle kleuren van de regenboog; hoe meer kleur, hoe beter! Denk hierbij aan tomaten, kiwi’s, prei, citrusvruchten, rode, gele, groene en oranje paprika’s, wortels, appels, spinazie, champignons, rucola, bananen.

* Ga naar buiten en maak een wandeling in de natuur.

* Eet veel knoflook en ui! Ze stimuleren een goed werkend immuunsysteem.

* Ventileer en lucht je huis.

* Eet vette vis als haring, makreel en zalm.

* Vermijd alcohol.

* Eet gefermenteerde voedingsmiddelen als zuurkool en kimchi.

* Geniet van de zon en pak ieder straaltje mee.

* Relativeer, tel je zegeningen en wees dankbaar voor het mooie in je leven. Een positieve levenshouding zorgt voor minder stress, meer energie en meer geluk in je leven en dat draagt allemaal bij aan een betere weerstand.

Recepten

Hieronder vind je recepten die je weerstand verhogen. Nog veel meer recepten vind je hier.

Verhoog je weerstand!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!