Voeding uitgelicht; Aardbeien

Voeding uitgelicht; Aardbeien

door | Voeding

Het is weer zomer en dus tijd voor de koning van de zomer; zomerkoninkjes oftewel aardbeien! In dit blog vertel ik je of en in hoeverre aardbeien gezond zijn voor je.

Superfood

Voor mij is de aardbei een èchte superfood; gezond, lekker, calorie- en suikerarm, veel anti-oxidanten en ook goed voor mensen met diabetes 2 of een schommelende bloedsuikerspiegel.

Aardbeien zijn kneitergezond!

Aardbeien behoren tot de absolute top van gezond fruit ondanks dat ze voor ruim 90% uit water bestaan. Aardbeien bevatten veel vitamine b en c; maar liefst 65 mg vitamine c per 100 gram, dat is meer vitamine c dan er in een sinaasappel zit. Ook bevatten ze relatief veel ijzer en koper en veel antioxidanten die je lichaamscellen beschermen tegen vrije radicalen. Aardbeien bevatten weinig calorieën en koolhydraten.Ze hebben een lage glycemische indexwaarde, wat betekent dat ze je bloedsuikerspiegel minder laten stijgen. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat aardbeien de bloedsuikerspiegel zelfs stabiliseren. Prima fruit dus ook voor mensen met diabetes 2 en mensen die om welke reden dan ook sterke bloedsuikerschommelingen hebben.

Pesticiden

Omdat aardbeien gevoelig zijn voor ziekten en plagen behoren ze helaas tot het fruit met de meeste pesticiden. Pesticiden worden door onze overheid als ‘veilig’ beschouwd en dat terwijl er vaak jarenlang geen onderzoek naar is gedaan en er al in 2015 wettelijk is vastgelegd hoe schadelijk dergelijke toxische stoffen zijn voor onder andere ongeboren kinderen, je hormoonhuishouding en kleine kinderen. Een verbod op het gebruik van een aantal pesticiden in de EU had er al lang moeten zijn, maar wordt onder andere door Nederland tegengehouden. Ook gebruiken veel boeren illegale pesticiden die wèl verboden zijn. Dit wordt niet door de overheid gecontroleerd en beboet. Realiseer je dat de Nederlandse overheid zich nooit bezighoudt met wat goed is voor jouw gezondheid, maar altijd met geld, ‘economisch’ en financieel belang. Meer lezen over pesticiden? Lees dan dit artikel van Foodwatch. 

Voordelen voor je gezondheid

Gelukkig heb ik ook goed, positief en leuk nieuws voor je. Biologische of biodynamisch geteelde aardbeien zijn hartstikke goed voor je gezondheid, kijk maar mee:
* Aardbeien zijn goed voor je darmwerking, omdat ze veel vezels bevatten.
* Ook hebben ze een zeer gunstig effect op de celvorming en celgroei.
* Ze bevatten veel kalium en zijn om die reden, net als bananen, goed voor je bloeddruk.
* Ook versterken ze je botten, huid en haar.
* Ben je zwanger? Eet lekker veel aardbeien; ze bevatte veel vitamine b11 oftewel foliumzuur.

Zelf telen

Zelf aardbeien telen is leuk, dankbaar en veel lekkerder! Je hebt er geen grote tuin voor nodig; zelfs in een (hang)pot op een zonnig balkon kun je aardbeien telen.

Invriezen

Je kunt aardbeien prima invriezen; was ze, laat goed drogen en leg naast elkaar in een diepvriesdoos. Handig voor als je zelf aardbeien teelt of als je ze goedkoop kunt kopen.

Meer gezonde blogs

15 Tips voor minder stress

Minder stress in je leven zorgt voor meer plezier, energie, positiviteit en geluk. Pas deze gratis tips toe en begin vandaag nog met het verminderen van de stress in je leven!

Sharing is caring!