Voeding uitgelicht; Rabarber

Voeding uitgelicht; Rabarber

door | Food

Rabarber is een groente die in het voorjaar verkrijgbaar is. Belangrijk bij rabarber is om de bladeren van de stengels te verwijderen en weg te gooien. Ze zijn namelijk giftig.

 

Weetjes over rabarber

Rabarber wordt meestal verkocht zonder bladeren, maar als ze nog aan de stengels zitten, verwijder de bladeren en gooi ze weg. Er zit zoveel oxaalzuur in de bladeren dat dit een giftige uitwerking op je lichaam kan hebben.  Naarmate het seizoen vordert, bevat rabarber steeds meer oxaalzuur. Eet rabarber bij voorkeur in de lente. Als je rabarber koopt, moeten de stengels stevig zijn en niet slap.

Rood of groen

Rabarberstengels zijn rood of groen van kleur; dit zijn twee verschillende soorten rabarber. Als rabarber groen is, betekent dat dus niet dat deze nog niet rijp is. Groene rabarber blijft groen. En groene rabarber geeft groene gerechten zoals rabarbercompote. Wil je rode rabarbercompote, kies dan voor rode rabarberstengels.

Zuur

Rabarber is friszuur. Groene rabarber is zuurder dan rode.

Schoonmaken

Rabarber maak je supersnel schoon; je snijdt aan de beide uiteinden een klein stukje af en verwijdert losse draden en klaar is keesie. Het is niet de bedoeling dat je rabarber schilt; als je dit wel doet, verdwijnt de rode kleur.

Bereiden

Je kunt rabarber niet rauw eten. Maak er compote van, eet het in kwark of yoghurt of bij geroosterd vlees of verwerk het in gebak en nagerechten.

Is rabarber gezond?

Rabarber is hartstikke gezond! Let wel; ik heb het dan over rabarber zonder toegevoegde suikers. Rabarber bevat nauwelijks calorieën. Rabarber bevat vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, C, E en K en Foliumzuur. Daarnaast bevat rabarber calcium, fosfor, ijzer, jodium, kalium, koper, magnesium, natrium, selenium en zink.

Wat doet rabarber voor je gezondheid?

Rabarber is vezelrijk, waardoor het een laxerende werking heeft. Daarnaast heeft het een ontstekingsremmende werking en reinigt het de lever. Het versterkt de maag en werkt effectief tegen bloedarmoede door het hoge ijzergehalte. De stof chrysofanol helpt bij diabetes, maar eerlijk is eerlijk, dat effect zal teniet worden gedaan door het gebruik van zoetstoffen als suiker in rabarber.

Oxaalzuur

Over oxaalzuur binnenkort meer.

 

Maak zelf rabarbercompote

Let’s get inspired!

Wil jij wekelijks een e-mail ontvangen met inspiratie voor en over voeding, glutenvrij eten en het leven? Meld je dan aan voor Inspiratie in je mailbox.  

Sharing is caring!