Voeding uitgelicht; Zuurkool

Voeding uitgelicht; Zuurkool

door | Gezondheid, Voeding

Zuurkool en andere gefermenteerde voeding is knettertjesgezond. Ik zocht voor je uit of dat echt zo is, wat goede zuurkool is en hoe je optimaal gebruik maakt van de gezondheidsvoordelen van zuurkool. 

Zuurkool mee op reis

Zuurkool en andere gefermenteerde voeding is knettertjesgezond. Grappig detail is dat voeding al gefermenteerd werd door onze voorouders. Zo namen ontdekkingsreizigers altijd gefermenteerde groenten mee op hun reizen. Die gerfermenteerde groenten at men niet alleen vanwege de lange houdbaarheid, maar ook tegen scheurbuik. Ik zal eraan denken als ik op reis ga…

Zo gezond is zuurkool

In 1837 ontdekte wetenschappers dat gefermenteerde voeding levende organismen bevat die zichzelf vermenigvuldigen tijdens het fermentatieproces. Gefermenteerde voeding bevat probioticaculturen; levende, goede bacteriën die je spijsvertering op gang helpen en je darm- en microflora in balans brengen. Hartstikke goed voor je gezondheid dus.

Voorbeelden van gefermenteerde voeding

*Zuurkool.

*Kimchi.

*Tempeh.

*Vissaus.

*Tamari.

*Trassi.

*Miso.

*Kombucha.

*Kefir.

Dit doet zuurkool voor je gezondheid

Gefermenteerde voeding als zuurkool en kimchi is:

*Bacterieremmend.

*Voedzaam.

*Calorie-arm.

en

*Bevat veel vitamine C.

*Versterkt je botten (vitamine K).

*Bevat probiotica dat goed is voor je spijsvertering en darmen. Helaas wordt probiotica gedood door verhitting. Eet zuurkool dus bij voorkeur rauw om te profiteren van de voordelen van probiotica.

Let op conserveringsmiddelen en suiker

Veel zuurkool die je in de supermarkt koopt is gepasteuriseerd. Dat is jammer omdat pasteurisatie probiotica doodt. Ook jammer; veel zuurkool bevat conserveringsmiddelen en suiker en dat is echt niet nodig!

Zelf zuurkool maken?

Zelf zuurkool maken die wel probiotica bevat en zeker geen conserveringsmiddelen en suiker? Dat is makkelijker en veel leuker dan je denkt!

Meer gezonde blogs

Sharing is caring!