Vrouwen en krachttraining, (g)een goede combi?

Vrouwen en krachttraining, (g)een goede combi?

door | Beweging, Gezondheid

Is krachttraining een goede keuze voor vrouwen? Zijn vrouwen wel geschikt voor krachttraining? En zijn vrouwen en krachttraining wel of geen goede combinatie? Hierop heb ik maar 1 antwoord; een volmondig ja! Vrouwen en krachttraining vormen een perfecte combinatie! In dit blog leg ik je uit waarom.

 

Ouder

Als we ouder worden verliezen we spiermassa en spierkracht. We krijgen simpelweg minder kracht. Ook neemt de kans op osteoporose toe, waardoor we sneller onze botten breken. Hier is iets aan te doen; krachttraining.

Angst

Door krachttraining word je als vrouw geen supergespierde vrouw zonder borsten en met enorme Popey-armen. Als je dat nu niet bent, word je dat ook niet door krachttraining. Sterker nog; ik denk zelfs dat het heel lastig is om er als vrouw zo supergespierd uit te zien; daar moet je heel veel voor doen en misschien nog wel meer voor laten; dat is echt een eigen discipline binnen de krachttraining. Mocht je twijfelen; loop eens een willekeurige sportschool binnen en kijk om je heen…

Krachttraining zelf thuis doen

Je kunt krachttraining thuis doen. Dat kan met een personal trainer. Je moet zelf heel veel kennis hebben van en over krachttraining, anatomie en werking van het menselijk lichaam en daarnaast moet je beschikken over verschillende gewichten, halters en spiegels om jezelf te kunnen zien en corrigeren, dat ik je afraad om zelf thuis aan krachttraining te doen, mits je zeer ervaren bent. Ben je minder of niet ervaren? Zorg voor goede begeleiding!

Sportscholen zijn vies en ze stinken

Ik raad je aan om krachttraining alleen te doen onder goede begeleiding. Dat kan het eenvoudigst bij een sportschool. En ja, er bestaan sportscholen zonder begeleiding (of minimale begeleiding) en er bestaan sportscholen die vies zijn en waar het stinkt. Daarentegen bestaan er ook sportscholen met topbegeleiding, waar het fris is en waar het lekker ruikt. Er zijn sportscholen met sauna en/of zwembad en vaak bestaat de mogelijkheid om iets gezonds te eten of drinken. Een sportschool vinden en kiezen die goed bij jou  past, doe je door gewoon langs te gaan. Maak een afspraak voor een rondleiding en ga kijken (en ruiken). Kies alleen een sportschool die bij jou en je wensen past.

Te oud voor krachttraining

Zeker als je ouder wordt, is het superbelangrijk om je lichaam (en geest) zo sterk, fit, energiek en gezond mogelijk te houden. De ultieme manier hiervoor is wat mij betreft krachttraining. Krachttraining is niet gebonden aan leeftijd en conditie; op iedere leeftijd en ieder niveau kun je beginnen met krachttraining. En echt waar, er trainen ook vrouwen van zeventig en tachtig in de sportschool.

Beginnen met krachttraining is eng

Klopt! En ook spannend. Je moet je veilige comfortzone verlaten die eerste keer naar de sportschool. Gelukkig zijn de meeste begeleiders en personal trainers op sportscholen net mensen… Ze begrijpen dat jij je angst moet overwinnen en dat je het spannend vindt. Daarnaast houden ze echt rekening met je leeftijd, gewicht, conditie, medicatie, leefstijl, vetpercentage, beperkingen en wat je wel en niet aankunt. Die eerste drempel is misschien even eng, daarna echt niet meer.

Zo gezond is krachttraining

* Je spiermassa en spierkracht nemen toe; je wordt sterker en voelt je ook sterker.

* Krachttraining versnelt je metabolisme; na krachttraining verbrandt je meer vet en calorieën, ook in rust. Dus ja, ook als je lekker op de bank zit.

* Je hormoonbalans verbetert; krachttraining stimuleert de aanmaak van hormonen en vermindert cortisol- en oestrogeenoverschot.

* Krachttraining verbetert je insulinegevoeligheid. Hierdoor neemt de kans op Diabetes 2 af.

* Je vetmassa (vetpercentage) vermindert.

* Krachttraining is goed voor je hart en bloedvaten.

* Je uithoudingsvermogen verbetert.

* Krachttraining voorkomt osteoporose; je botten worden sterker en je botdichtheid wordt groter.

* De kans op blessures wordt kleiner doordat jij sterker wordt. Bij het tillen van zware boodschappen of (klein)kinderen, bukken om je veters te strikken of iets op te rapen, je uitrekken of strekken om een spinnenweb weg te halen. Als jij sterker (en soepeler) bent, verklein je de kans op blessures.

* Krachttraining vermindert negatieve stress drastisch.

* Je voelt je energieker en vitaler.

* Krachttraining is goed voor je sociale contacten; in de sportschool kom je allerlei soorten en maten mensen tegen die allemaal bezig zijn met sport.

* Je humeur verbetert.

* Krachttraining is goed voor je hersenen omdat er meer zuurstof in je hersenen komt.

* Je zelfvertrouwen neemt toe (echt waar!).

* Krachttraining geeft snel resultaat. En nee, je bent niet in een maand tijd afgetraind, superslank en beresterk als je nu te zwaar en ongetraind bent. Maar, je ziet zeker resultaat! Bovendien is het superleuk om je eigen prestaties te zien en voelen (!) verbeteren.

* Krachttraining is leuk! 

Meer leuke blogs

Let’s get inspired!

Wil jij wekelijks een e-mail ontvangen met inspiratie voor een gezonde leefstijl? Meld je dan nu aan voor inspiratie in je mailbox.

Sharing is caring!