Wat is gezonde voeding?

Wat is gezonde voeding?

door | Food

Er wordt zoveel zinnigs en onzinnigs geschreven over voeding en de financiële belangen in de voedingsmiddelenindustrie zijn zo groot, dat heel veel mensen het echt niet meer weten. Daarom vandaag antwoord op de vraag; Wat is gezonde voeding?

Allerbelangrijkste tip

Dit zijn mijn standpunten over wat gezonde voeding is. Ik baseer mijn standpunten op wetenschap, eindeloos veel studie, gezond verstand en persoonlijke ervaring. Mijn allerbelangrijkste tip voor iedereen; blijf altijd zelf nadenken! Laat je niets wijsmaken door wie dan ook, nee, ook niet door mij, maar gebruik je gezonde verstand bij alles wat je wel en niet eet of doet in je leven.

Gezonde voeding

* Eet vers en onbewerkt; geen pakjes en zakjes, kant-en-klaarmaaltijden en zwaar bewerkte voedingsmiddelen, ook geen plantaardige- of glutenvrije kant-en-klaarproducten, die zijn niet gezonder dan reguliere.

* Gebruik natuurlijke en eerlijke voedingsmiddelen. Lees etiketten en laat je niet misleiden door termen als natuurlijk, ambachtelijk, uit grootmoeders tijd, onbewerkt, puur, gemaakt door de oma van x enzovoorts. Etiketten scheppen duidelijkheid.

* Eet heel veel groenten (bij voorkeur biologisch/biodynamisch).

* Eet dagelijks fruit; tegenwoordig wordt vaak gesuggereerd dat er teveel suiker in fruit zit, maar een banaan, mandarijn of een appel is echt heel veel gezonder dan een liga of zoiets en gezonde repen en tussendoortjes zijn meestal helemaal niet gezond.

* Noten, zaden en pitten, ongebrand en ongezouten. Een handje per dag en dat is geen half pondje…

* Eieren (biologisch/biodynamisch).

* Vlees en kip (biologisch/biodynamisch). Eet alleen biologisch vlees of vlees van grasgevoerde dieren (geen bioindustrie). Eet minder vaak vlees en zorg dat het kwalitatief goed is, zodat het je lichaam niet schaadt.

* Vis (MSC).

* Zuivel (biologisch/biodynamisch) in beperkte mate.

* Eet vezels en vezelrijke voeding! Superbelangrijk voor je darmen en daardoor ook voor hoe gelukkig je je voelt, een proces via de hersen-darm-as, waarbij je darmen communiceren met je hersenen.

* Honing, kokosbloesemsuiker, palmsuiker en ahornsirooop in zeer beperkte mate. Vermijd geraffineerde suikers, gebruik geen agavesiroop; dat is slechter voor je dan kristalsuiker.

* Beperk je inname van lactose en gluten. Heb je een intolerantie of allergie voor wat dan ook? Eet die producten dan hoe dan ook niet.

* Gebruik geen synthetische zoetstoffen en lightproducten.

* Volg geen streng, strikt of anderszins niet vol te houden dieet! Als je gezond eet, eet je wat bij jou en je lichaam past. Dat noem ik geen dieet, maar een leefstijl die je eindeloos lang kunt toepassen. ‘Ik kan het niet volhouden’ is hierbij niet aan de orde, simpelweg omdat er niets vol te houden valt.

* Eet volgens het Pareto-principe; eet 80% van je maaltijden gezond, 20% hoeft niet gezond te zijn. Zo hou je het leven leuk.

* Eet drie maaltijden per dag en zo min mogelijk tussendoortjes (enkele uitzonderingen daargelaten). Eet niet de hele dag door.

* Geniet volop, maar eet met mate.

Eet jezelf gezond en gelukkig!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!