Weekmenu 23 – 2020

Weekmenu 23 – 2020

door | Glutenvrij, Weekmenu

Het weekmenu is terug! Iedere vrijdag krijg je een weekmenu van me met leuke, makkelijke, gezonde en iets minder gezonde, maar altijd lekkere glutenvrije suggesties voor ontbijt, lunch, diner en/of dessert. Als dat geen lekker begin van je weekend is!

Waaruit bestaat een gezonde glutenvrije lunch?

Toen ik begon met glutenvrij eten, vroeg ik me vaak af wat ik in hemelsnaam als lunch kon eten. Glutenvrij brood vond en vind ik in de regel niet te doen en bovendien voegt het nul gezonds toe voor je lichaam. En omdat een glutensensitief lichaam het toch al zwaar te verduren heeft door een (meestal) beschadigde darmwand, wil ik dat 80% van mijn maaltijden gezond is. De oplossing; zelfgemaakte soepen en salades!  Salade meenemen naar je werk kan door de dressing (gescheiden van de salade) in een flesje mee te nemen en op je werk toe te voegen aan de salade. Veel groenten en fruit eten is goed voor je darmen, omdat ze veel vezels bevatten. Je weerstand wordt grotendeels gevormd in je darmen, zorg daarom goed voor ze!

Kun je vis meenemen naar je werk?

Ik zou zelf geen sashimi of haring meenemen als ik twee uur door de hitte moest fietsen of 1,5 uur in een plakkerige bus moest zitten. Maar, gerookte vis zoals de makreel in de lunchsalade van woensdag, kun je prima meenemen, zelfs als je twee uur door de hitte moet fietsen. Gerookte vis is door het rookproces lang houdbaar. Je hoeft echt niet bang te zijn dat gerookte vis op weg naar je werk bederft, tenzij je in Timboektoe werkt en grote kans dat als je daar aankomt, je vissie nog steeds tiptop in orde is.

Maandag, geen vlees of vis

Bonensalade met feta

We beginnen de week goed met deze verukkelijke, makkelijke en snelle bonensalade met feta. Lust je geen feta? Kies dan voor haloumi, zacht romige geitenkaas of pecorino. Ik maak deze salade altijd met diepvriesgroenten. Handig als je onverwacht een snelle maaltijd op tafel wil zetten en/of als je onverwachte eters krijgt. Een goed begin…

Dinsdag, geen vlees of vis

Spaghetti aglio e olio met salade caprese

Alsof je je in Italië waant en dat gewoon in je eigen huis, op de camping of waar je je ook maar bevindt. En lekkerrrrr! Mij mag je wakker maken voor deze spaghetti aglio e olio en salade caprese, aaaah, goddelijk! Kies wel de lekkerste smaaktomaten die je kunt vinden, want die maken van je salade een waar feestje.

Woensdag, lunchtip, vis

Salade met makreel, tomaat en ei

 Een superlekkere en gezonde salade die veel goede vetten (EPA, DHA) bevat. Goed voor je darmwerking. Ook zonnebloem- en pompoenpitten zijn hartstike goed voor je. Eet je wel gluten? Kies dan ook eens voor een salade als lunch; stukken gezonder dan die eeuwige boterhammen met kaas, jam of smeerleverworst.

Donderdag, vegan

Broccolibowl met tofu

Superlekker en supergezond is deze broccolibowl! De tofu krijgt een heel lekkere smaak doordat je em marineert. En leuk! Ik heb een goede, lekkere glutenvrije kant-en-klare hoisinsaus voor je gevonden! Van het merk Lee Kum Kee, gekocht bij Albert Heijn. Let op dat je de glutenvrije variant kiest, er is er ook een met tarwe! Ook lekker trouwens voor mensen die wel gluten eten en een stuk makkelijker dan zelf maken. O ja, ga voor biologische tofu. Tofu wordt namelijk gemaakt van sojabonen en soja wordt genetisch gemodificeerd. Biologische tofu mag nooit genetisch gemodificeerde soja bevatten.

Vrijdag, borreltip, vegetarisch

Kaasplank die je naar eigen wens samenstelt

Een heerlijk begin van het weekend vind ik het; gezellig en chill met een verrukkelijke kaasplank die je naar eigen wens en smaak samenstelt. Heaven on earth! Hoe je dat doet, zo’n kaasplank samenstellen, lees je in het recept.

Zaterdag, vegetarisch

Indiase spinaziecurry met ei

Als je deze week 1 nieuw recept uitprobeert, kies dan voor dit! Want o jongens, deze spinaziecurry is hemels! Dit is weer zo’n voor ons nieuw recept dat wij allebei een dikke, vette 10 geven. Deze curry serveer je met basmatirijst en raita, een lekker frisse Indiase yoghurtsaus die lijkt op tzaziki. Ik zal Martin vragen om eindelijk eens een recept van raita te plaatsen, hi hi.

Zondag, vlees

Asperges met ham en ei

Voor de verandering eens een echt Hollandse klassieker; asperges met ham en ei. Je kunt er gesmolten boter (botersaus) bij eten, ik vind dat voor mezelf te vet en hou de maaltijd liever lichter. Kies biologische ham en eet niet meer dan 50 gram per persoon. Ham bevat namelijk altijd suiker (of zoetstoffen), het is maar dat je het weet!

Lekker en gezond!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!