Weekmenu 26 – 2020

Weekmenu 26 – 2020

door | Glutenvrij, Weekmenu

Iedere vrijdag krijg je een weekmenu van me met leuke, makkelijke, gezonde en iets minder gezonde, maar altijd lekkere glutenvrije suggesties voor ontbijt, lunch, diner en/of dessert. Veel kijk,- kook,- en eetplezier!

Vlees, vis, vegetarisch of vegan?

In mijn weekmenu plaats ik recepten met en zonder vlees of vis. Ik eet zelf ongeveer 3 porties vlees of vis per week. Zoveel mogelijk biologisch, biodynamisch of MSC. Zoveel mogelijk, want dat lukt niet altijd, vooral het kopen van MSC garnalen lijkt momenteel geen optie. Ook eet en drink ik zuivelproducten en kaas en ook daarvoor geldt, zoveel mogelijk biologisch en liever nog biodynamisch. Ik eet dus meer maaltijden zonder vlees of vis, dan met. Daarom vind je op mijn blog ook veel recepten zonder vlees of vis.

Energiek, fit, gezond en gelukkig

Mijn eet- en leefstijl past 100% bij mij, mijn glutenintolerantie en hartafwijking. Want ook daarmee hou ik natuurlijk rekening met wat ik wel en niet eet. Wat je eet heeft invloed op je vitaliteit, gezondheid en geluksgevoel. Daarom eet ik heel bewust en kies ik er ook heel bewust voor om af en toe wel vlees, vis, kwark, kaas en eieren te eten. Inmiddels is het wetenschappelijk bewezen dat wat je eet grote invloed heeft op je geluksgevoel. Je kunt jezelf gelukkig eten, maar ook ongelukkig.

Dieren zijn belangrijk

Nu ben ik altijd dol geweest op dieren. Als kind wilde ik dan ook dierenarts worden. Tot ik me realiseerde dat je dan ook dieren moet opensnijden en dat ze dood gaan en daar haakte ik af. Maar, dierenwelzijn vind ik nog steeds heel belangrijk. En precies dat is de reden dat ik (vrijwel) altijd kies voor biologisch en steeds minder vlees en vis eet. Maar er zijn nog heel veel meer dingen die je kunt doen als je diervriendelijker wilt leven. En daarover schreef ik het blog Diervriendelijker leven. Kijk er eens op je gemakkie naar en kies wat bij jouw past. Mooie eetweek! 

Maandag, geen vlees of vis

Gnocchi met salieboter en Parmezaanse kaas met salade caprese

Deze gnocchi is hemels! En nog supersnel klaar ook als je kant en klare gnocchi gebruikt. Ik zie dat niet als ‘pakjes en zakjes-eten’; je maakt tenslotte ook niet je eigen spaghetti… Salie is ongekend gezond en ook roomboter is gezond als je het met mate eet. Tip; kies ook eens een biologische grasboter, het verschil in smaak is groot!

Dinsdag, lunchtip; geen vlees en vis

Salade met groene asperges en honing-tijmdressing

Supergezond en superlekker; helemaal toppie als (bijna) zomer lunch!

Woensdag, vlees

Italiaanse stoofschotel met kip en groenten

Deze stoofschotel is geweldig! Er zit veel groenten en kruiden in, de kip zorgt voor een lang verzadigd gevoel en er zit aardappel in, zodat dit een volledige maaltijd is.

Donderdag, vegan

Romige kikkererwtensoep

Als je deze week één nieuwe recept maakt, maak dan deze geweldige soep! Het klinkt misschien niet woest aantrekkelijk kikkererwtensoep, dat is dit soepie wel. Ik eet deze soep niet omdat ie plantaardig is, maar omdat ie zo lekker is. En volgens mij is dat het grootste compliment dat je een plantaardig gerecht kunt geven!

Vrijdag, vis

Spaghetti met tonijn met salade

Snel op tafel, gezond, lekker en heel betaalbaar. Eet er een grote salade bij en geniet ervan. O ja, kies biologische smaakvolle citroen, da’s echt veel lekkerder!

Zaterdag, vis

Indonesische makreel op zijn allerbest

Dit is een van mijn persoonlijke favorieten. Deze makreel is zoooooo lekker, dat moet je echt zelf proeven. Eet er basmatirijst bij en een lekkere frisse komkommersalade en je eetfeestje is compleet. 

Zondag, brunchtip

Ei met zalmeitjes met versgeperst sap

Heerlijk vind ik het, lekker langzaam brunchen op zondag. Ik drink niet vaak versgeperst sinaasappelsap, maar bij deze brunch doe ik dat wel, heerlijk. Een lekker versgeperst sapje, (glutenvrije) crackers met ei en zalmeitjes, stukje echt lekkere biologische kaas en ik ben helemaal blij. Jij ook? Enjoy!

Lekker en gezond!

Hoi! Ik ben Jolanda Toet, leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Op dit blog deel ik altijd lekkere, nooit saaie, vaak gezonde en soms minder gezonde recepten met je. Het leven is te kort om niet lekker te eten! Mijn recepten zijn glutenvrij, maar ook zeer geschikt en lekker voor mensen die wel gluten eten. Naast recepten vind je hier blogartikelen over voeding (food), lifestyle en reizen (travel). Ik wens je heel veel lees- en kijkplezier! Heb je vragen? Stuur een
e-mail naar info@jolandatoet.nl.

Leuk om je ook hier te ontmoeten!

Vond je dit blog leuk, grappig, interessant of mooi? Heb je vragen? Laat het me weten op
Facebook en Instagram
en/of pin op Pinterest.
Superlief als je dit blog wilt delen!

Sharing is caring!