Weekmenu week 16 – 2019

Weekmenu week 16 – 2019

door | Eten

Deze week kwam de Consumentenbond met iets ‘nieuws’, de nutriscore voor gezonde en ongezonde tussendoortjes. Wat ik ervan vind, lees je hier. En natuurlijk deze week weer zo’n superfijn weekmenu. Zondag is het eerste paasdag; ik koos voor een eenvoudig, maar superlekker paasmenu. Leuk als je met me wilt delen wat jij eet met Pasen!

Gekkigheid met eten

Wat een gekkigheid weer met eten afgelopen week! Ik heb het over de zogeheten nutriscore, een methodiek met gezonde en minder gezonde voedingsmiddelen. De methode werkt met een stoplicht waarbij groen licht (categorie a) gezonde tussendoortjes bevat en rood licht (categorie e) ongezonde. Ik heb werkelijk geen idee door wie of wat deze nutriscore gesponsord wordt, maar jongens wat een onzin! Notabene gebracht door een instantie met een betrouwbaar imago; de Consumentenbond. Nou Consumentenbond, hier val je echt door de mand! Om nou Cola light en Snelle Jelle zero (beide met zoetstoffen) gezond te noemen, mwaaaah, daarover verschillen de meningen.

It’s all about the money

Realiseer je dat deze nutriscore gesponsord en geïnitieerd wordt vanuit de voedingsmiddelenindustrie en in ieder geval door bedrijven die er belang bij hebben dat jij zwaarbewerkte chemische voedingsmiddelen koopt. De consument bewust op het verkeerde been zetten door ongezonde tussendoortjes als Cola light en Snelle Jelle zero als gezond te bestempelen is wel het grootste en beste bewijs dat het ook hier weer alleen om geld draait. De toch net iets gezondere tussendoortjes als appel en banaan komen in de hele nutriscore niet voor. En dat is logisch, want daaraan verdient de voedingsmiddelenindustrie helemaal niets.

Gebruik je boerenverstand

En denk goed na voordat je iets als gezond bestempeld. Zwaarbewerkte voedingsmiddelen zijn in de regel niet gezond. Pure, verse, onbewerkte voedingsmiddelen wel. De reden dat in Nederland zoveel mensen overgewicht, diabetes 2, obesitas en andere welvaartsziekten hebben, zit em nou juist in de bewerkte voedingsmiddelen. En laat de gezondheidszorg nou ook zo’n sector zijn waarin het 100% om geld draait en niet om onze gezondheid. Gebruik je boerenverstand en zorg dat je gezond blijft.  Kies voor geen tussendoortjes (in principe heb je ze niet nodig, behalve bij aandoeningen als diabetes en burn-out). Of kies voor echt gezonde tussendoortjes; appel, banaan, wortels, radijsjes, komkommer, tomaatjes, al dan niet met hummus. Of kook een eitje, niets mis mee en beter voor je dan frisdrank.

Het weekmenu voor deze week

Maandag 15 april, dagje meatless Monday #vegan
Lekker, vegan en superslank, wat wil je nog meer zo aan het begin van de week?
Broccolisoep met Surinaamse kerrie.

Dinsdag 16 april, dagje 16 april kikker in je bil #vegetarisch of #vegan
En even alle gekheid op een stokje; deze burgers zijn zoooooo lekker! Zie de foto bovenaan dit blog.
Kikkererwtenburgers met knoflook-limoenmayo met een grote groene salade.

Woensdag 17 april, dagje rennen, vliegen, hollen, haasten, opschieten en nog veel meer #vegetarisch
Supersnel, gezond en nog lekker ook!
Salade met shiitake, geitenkaas en granaatappelpitjes.

Donderdag 18 april, dagje winter in de lente
Zelfgemaakte zuurkool! Zelf zuurkool maken is niet moeilijk, hartstikke leuk en echt veel lekkerder en zonder shit.
Hoe je zelf zuurkool maakt, lees je hier.
Zuurkoolschotel met spekjes en worst uit de oven.

Vrijdag 19 april, dagje lekker lunchen op vrijdag
Broodje met zelfgemaakte eiersalade en prosciutto, ook lekker als paasbrunch! Als je glutenvrij eet, kies je natuurlijk glutenvrij brood.

Zaterdag 20 april, dagje hoofdgerecht wordt voorgerecht
Vandaag krijgen we eters. Als voorgerecht serveren we dit, maar dan wel aangepaste (kleinere) porties.
Rösti met gerookte zalm, gepocheerd ei en wasabi-olie.

Zondag 21 april, dagje lekker feestelijk, want het is Pasen!
Dit is eenvoudig, superlekker en superfeestelijk. Wat wil je nog meer met Pasen?
Kabeljauw met dille-knoflook-botersaus met krielaardappeltjes en aspgerges.

Kies, kook en eet met liefde, eet smakelijk en tot volgende week!

Meer weekmenu’s

Goed zorgen voor jezelf, zo doe je dat

Download hier je gratis e-book Goed zorgen voor jezelf, zo doe je dat en ontvang als bonus wekelijks tips & inspiratie met leuke levenslessen, boekentips, recepten, speciale kortingsacties en nieuws van Lerenaandekeukentafel.nl en Jolandatoet.nl.

Sharing is caring!