Weekmenu week 44 – 2019

Weekmenu week 44 – 2019

door | Weekmenu

Jeej, week 44 alweer! Tijd om gevulde speculaas te bakken en nu alvast te ‘oefenen’ voor het dalijk ‘opeens’ 5 december is. O ja, oefenen is geen straf hè, deze glutenvrije en lactosevrije gevulde speculaas is verrukkelijk! Natuurlijk heb ik deze week ook weer veel lekkere en gezonde recepten voor je die je ook nog eens gelukkig maken, hoezee. Mooie eetweek, geniet ervan!

Tip van de week

De laatste tijd krijg ik regelmatig vragen over suikervrij gebak, bijvoorbeeld of mijn glutenvrije appeltaart ook suikervrij kan. Mijn antwoord hierop is kort en bondig; nee, dat kan niet! En dat betekent niet alleen dat ik het niet kan, niemand kan dat. Echt helemaal niemand kan 100% suikervrije appeltaart maken! Appels bevatten namelijk suiker en appeltaart zonder appels is uuuuh tsja allesbehalve appeltaart. En even voor de goede orde; koolhydraten zijn ook suikers… Volledig suikervrij eten kan in mijn optiek niet en in ieder geval niet op een gezonde manier.

In plaats van geraffineerde suiker zou je kokosbloesemsuiker kunnen gebruiken, maar let op, ook kokosbloesemsuiker is en blijft suiker. Ook zou je kunnen overwegen om suiker te vervangen door bijvoorbeeld dadels, maar vergis je niet in de hoeveelheid suiker die daarin zit als je ze in ruime mate gebruikt in bijvoorbeeld appeltaart.

Dus nee, bij mij vind je geen gebaksrecepten zonder suiker. Simpelweg omdat ik vind dat dat niet mogelijk is. Of wel mogelijk, maar gewoon niet lekker. Vergeet ook niet dat we een kleine hoeveelheid suiker nodig hebben om onze hersenen van brandstof te voorzien. Een kleine hoeveelheid suikers uit bijvoorbeeld fruit is normaal gesproken prima. En voor de meeste mensen kan het absoluut geen kwaad om af en toe een lekker stuk taart met suiker te eten. En nogmaals in mijn optiek is het onmogelijk en onwenselijk om volledig suikervrij te eten (koolhydraten) met dien verstande dat het gezond is in zeer beperkte mate geraffineerde suikers te eten of drinken. Wil je meer weten over suikers en onder welke schuilnamen suiker wordt vermeld op etiketten van levensmiddelen? Lees dan mijn e-book Eet jezelf gelukkig! Hierin besteed ik veel aandacht aan suiker en alternatieven.

Het weekmenu voor deze week

Ik gebruik zoveel mogelijk biologische ingrediënten en alle gerechten zijn glutenvrij.

Maandag 28 oktober, dagje Meatless Monday #vegetarisch
Rode koolstamppot met kaas en gekaramelliseerde uien.

Dinsdag 29 oktober, dagje vis anders
Thaise viskoekjes met gebakken nasi met heel veel groenten.

Woensdag 30 oktober, dagje oefenen voor 5 december #vegetarisch
Moet je dit recept oefenen dan? Natuurlijk, hoe vaker, hoe beter! Deze glutenvrije en lactosevrije speculaas is heerlijk, ik ben heel benieuwd hoe jij em vindt! O ja, zelf amandelspijs maken is hartstikke leuk en makkelijk!
Glutenvrije en lactosevrije gevulde speculaas met zelfgemaakt amandelspijs. En nee, amandelspijs kan ècht niet zonder suiker.

Donderdag 31 oktober; dagje gezond voor je darmen #vegetarisch
Spaghetti aglio olio met Parmezaanse kaas en een grote salade met tomaat, komkommer, rode ui, zwarte olijven en basilicum.

Vrijdag 1 november, dagje kip ik heb je!
Zo lekker, een van mijn persoonlijke favorieten.
Kip met kikkererwten in kruidige tomatensaus

Zaterdag 2 november; dagje lekker brunchen #vegetarisch
Door het toevoegen van spinazie die je nauwelijks proeft, maak je een gezonde en geweldig lekkere smoothiebowl. Zie de foto bovenaan dit blog.
Smoothiebowl met aardbeien, spinazie en ananas.

Zondag 3 november; dagje het leven is een feestje!
Vier het leven en kook (en eet) eens extra feestelijk op zomaar een zondag.
Italiaanse tomatenrisotto met basilicum en twee soorten kaas en een grote groene salade met veldsla, komkommer en groene asperges.

Kies, kook en eet met liefde, eet smakelijk en tot volgende week!

Meer weekmenu’s

Sharing is caring!