Weekmenu week 45 – 2019

Weekmenu week 45 – 2019

door | Weekmenu

Ik heb weer veel lekkere en gezonde recepten voor je verzameld deze week. Het wordt steeds meer herfst en dat zie je ook aan het weekmenu. In de tip van de week het antwoord op de vraag welke vis het gezondst is. Hele mooie eetweek!

Tip van de week

Regelmatig krijg ik de vraag welke vis gezond is en welke niet. De beste vis is wilde vis, vis die in de natuur leeft zoals dat hoort en die daarbij duurzaam gevangen is. Deze vis heeft het MSC-keurmerk en logo.

Wilde vis kan nooit biologisch zijn, omdat wilde vis simpelweg vrij rondzwemt en er daardoor geen controle mogelijk is voor wat betreft voeding en leefomstandigheden. Dat wordt toch een beetje lastig in zee. Biologische vis bestaat, maar dat is dus altijd kweekvis. Je herkent biologische vis aan het EU-biolabel wat je vindt op alle biologische producten.

Het ASC-keurmerk is een keurmerk voor kweekvis. ASC-vis is altijd kweekvis. Je kunt ASC-kweekvis zien als tweede keus; een soort scharrelvis.

In de regel niet gezond vanwege de grote aantallen medicamenten en andere synthetische stoffen die bij de kweek gebruikt worden, is kweekvis. Realiseer je dat kweekvissen geen leuk leven hebben, ze hebben veel te weinig bewegingsruimte. Ook krijgen kweekvissen het voor de kweker allergoedkoopste voer dat ze in de natuur nooit eten. Bij kweekvis draait alles om geld verdienen, net als bij kiloknallers en flopkip. Zo wordt aan kweekzalm kleurstof toevoegd om die mooie zalmkleur te krijgen. Wilde zalm eet garnalen die op hun beurt weer algen eten waar de prachtige zalmkleur vandaan komt. Kweekzalm is grauw grijs van kleur en ziet er niet aantrekkelijk, smakelijk of aanlokkelijk uit, vandaar de kleurstoffen.

Samengevat, de beste keuze voor vis:
1. Wilde vis, MSC.
2. Biologische vis = kweekvis, met biolabel.
3. Kweekvis met ASC-keurmerk.
4. Kweekvis, zoveel mogelijk en bij voorkeur vermijden i.v.m. toegevoegde medicamenten, kleurstoffen en E-nummers.

Op de foto bovenaan dit blog zie je wilde zalm met MSC-keurmerk. Meer weten over vis en gezond eten? Lees mijn e-book Eet jezelf gelukkig!

Het weekmenu voor deze week

Ik gebruik zoveel mogelijk biologische ingrediënten en alle gerechten zijn glutenvrij.

Maandag 4 november, dagje Meatless Monday #plantaardig
Indiase curry met bloemkool en aardappel en nee, deze is niet pittig! Lekker met mangochutney.

Dinsdag 5 november, dagje met vlees
Chili con carne, met gehakt en lekker veel groenten.

Woensdag 6 november dagje Griekse favoriet #vegetarisch
Griekse gevulde paprika’s met Griekse salade.

Donderdag 7 november; dagje gezond voor je darmen #vegetarisch
Rode koolstamppot met kaas en gekaramelliseerde uien.

Vrijdag 8 november, dagje oerhollands met Italiaanse twist
Zalmfilet met pestodressing met romige pastinaakpuree.

Zaterdag 9 november; dagje lekker eten met vrienden
Nasi met daging smoor, seroendeng, sambal udang en eieren in ketjapsaus.

Zondag 10 november; dagje het leven is een feestje!
En daarom brunchen we met deze geweldig lekkere pannenkoeken!
Pannenkoeken met de allerlekkerste granola, vers fruit en volle kwark.

Kies, kook en eet met liefde, eet smakelijk en tot volgende week!

Meer weekmenu’s

Sharing is caring!