Zorg goed voor je darmen

Zorg goed voor je darmen

door | Gezondheid, Leefstijl, Voeding

In je darmen bevindt zich een zeer belangrijk deel van je immuunsysteem; hier wordt maar liefst 70% van je weerstand gevormd. Ook communiceren je darmen met je hersenen en geven daarbij allerlei signalen af. Alle reden dus om heel goed voor je darmen te zorgen.

Onderonsjes tussen hersenen en darmen

Er bestaat een directe relatie tussen onze hersenen en darmen. Via de zogeheten hersen-darm-as communiceren onze hersenen en darmen met elkaar. Dat gebeurt onbewust, doordat het autonome zenuwstelsel de hersenen verbindt met het zenuwstelsel van de darmen. We weten hierover nog lang niet alles, maar zeker is dat bepaalde voeding niet alleen goed is voor onze lichamelijke gezondheid, maar ook voor onze hersenen en geestelijke gezondheid. Bepaalde voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je je energieker, positiever, gezonder en gelukkiger voelt. En er zijn dus ook voedingsmiddelen waarmee je jezelf ziek kunt maken, omdat ze je darmflora aantasten en het aantal goede darmbacteriën verminderen en het aantal slechte laten toenemen, waardoor je weerstand afneemt, je je futloos, doodmoe en uitgeblust voelt, je vatbaarder bent voor infecties en virussen en je allerlei aandoeningen en kwalen krijgt die je leven in ieder geval niet leuker, mooier en gelukkiger maken.

Zorg goed voor jezelf

Goed voor jezelf zorgen houdt in dat je doet aan zelfzorg en alle aspecten van je leven die aandacht en zorg geeft die ze verdienen. Denk hierbij aan leefstijl, mindset, stressreductie, lichaamsbeweging, rust, ontspanning en slaap en voeding. Vandaag ga ik specifiek in op de vraag hoe je goed voor je darmen kunt zorgen. Je zult zien dat dat een stevig aantal raakvlakken heeft met die andere aspecten die belangrijk zijn voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Zo zorg je goed voor je darmen

1. Eet zoveel mogelijk pure en onbewerkte voedingsmiddelen
Kook zelf en zo vers mogelijk, gebruik geen pakjes en zakjes, synthetische zoetstoffen en bewerkte vleesproducten (vleeswaren!).

2. Eet zo min mogelijk geraffineerde suiker
Suiker doet gemene aanvallen op je darmbacteriën en heeft geen enkele voedingswaarde voor je lichaam.

3. Zorg voor zo min mogelijk stress
Negatieve of langdurige stress is slecht voor je gezondheid; ook voor je darmgezondheid met allerlei kwalen en ziekten als mogelijk gevolg.

4. Drink voldoende water
Ik geef geen advies over de hoeveelheid water die je zou moeten drinken, omdat die verschilt per persoon. Omstandigheden en factoren als de overgang, medicijngebruik, fysieke inspanning, temperatuur e.d. bepalen jouw specifieke behoefte aan water. Luister naar je lichaam. In geval van honger; heb je echt honger of heeft je lichaam dorst?

5. Eet zoveel mogelijk verschillende soorten (biologische) groenten minimaal 350 gram per dag, maar liever meer

6. Wees niet bang voor (gezond) vet
Gezonde vetten als roomboter, kokosolie, ghee en olijfolie zijn gezonde vetten waarvan je niet dik wordt als je ze met mate eet.

7. Eet vezels, vezels en vezels!
Vezels zijn een belangrijke voedingsbron voor onze darmbacteriën. Ook trekken ze vocht aan en dat is belangrijk voor het soepel houden van je ontlasting en een goede stoelgang.
Voedingsmiddelen die veel vezels bevatten zijn;  chiazaad, lijnzaad, pompoenpitten, (gedroogde) pruimen, noten, peulvruchten, zwarte rijst, zilvervliesrijst, groenten, bananen, uien, zonnebloempitten en volkorenproducten.

8. Kauw goed
Eet langzaam en kauw je eten goed. Kauw bij voorkeur ook op groene smoothies. Het speeksel in je mond bevat belangrijke enzymen die beginnen met de vertering van je voedsel tot voedingsstoffen.

9. Eet dagelijks noten
Eet dagelijks een handje ongebrande en ongezouten noten, bijvoorbeeld bij fruit. Noten eten bij fruit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder stijgt. Of maak zelf granola en eet hier dagelijks een handje van in kwark of yoghurt. Van dagelijks een handje noten eten word je niet dik; onderzoek heeft aangetoond dat het juist helpt bij het verbranden van buikvet.

10. Eet gefermenteerde groenten
En ook bij voorkeur dagelijks. Denk hierbij aan Kimchi of zuurkool. Maak je eigen zuurkool en eet het bij voorkeur rauw (onverhit), dan blijven alle goede voedingsstoffen behouden.

11. Beweeg
Zorg dagelijks voor voldoende lichaamsbeweging; ga wandelen of fietsen, sporten of doe aan yoga. Krachttraining zorgt voor sterke botten en spieren, ook als je ouder wordt. En voor de goede orde; we worden allemaal iedere dag ouder, ongeacht onze leeftijd.

Meer weten over gezonde voeding die je gelukkig maakt?

In mijn e-book Eet jezelf gelukkig! lees je alles wat je altijd al wilde weten over voeding.

Inhoud:
Hoofdstuk 1. Voeding en geluk
Hoofdstuk 2. Voeding en gezondheid
Hoofdstuk 3. De wereld verandert
Hoofdstuk 4. Gezonde voeding
Hoofdstuk 5. Daarom word je gelukkig van voeding
Hoofdstuk 6. Voedingsmiddelen die gezond zijn en je gelukkig maken
Hoofdstuk 7. Voedingsmiddelen om met een grote boog omheen te lopen
Hoofdstuk 8. Extra aandacht voor deze voeding (en dranken)
Hoofdstuk 9. Dit heeft je lichaam nodig
Hoofdstuk 10. Complexe voedings-, dierenwelzijns- en milieuvraagstukken
Hoofdstuk 11. Intoleranties en allergieën
Hoofdstuk 12. E-nummers
Hoofdstuk 13. Positieve ontwikkelingen
Geraadpleegd onderzoek

ISBN/EAN: 978-90-826395-75
Aantal pagina’s: 286 

Meer gezonde blogartikelen

15 Tips voor minder stress

Minder stress in je leven zorgt ervoor dat het makkelijker wordt. En daardoor leuker. Je ervaart meer plezier, energie, positiviteit en geluk. Pas deze gratis tips toe in je leven en begin vandaag nog met het verminderen van de stress in je leven!

Sharing is caring!